Fartyg ska börja använda drivmedel som ger mindre utsläpp – eller betala en hög avgift.
Den internationella sjöfartsorganisationen International Maritime Organization (IMO) har tagit ett första steg mot ett nytt klimatpaket. Paketet ska reglera hur mycket växthusgaser som får släppas ut och innebär att fartygen ska uppmuntras att börja använda drivmedel som ger mindre utsläpp – eller betala en hög avgift.
Paketet består av två delar: en teknisk och en ekonomisk. Utsläppen från de drivmedel som fartygen använder ska minska, samtidigt som det ska kosta om utsläppen inte minskar. Dessutom kan fartyg som presterar väl sälja överskott till fartyg som lyckas mindre bra.
Enligt IMO ska regelpaketet leda till att målen om nettonollutsläpp av växthusgaser inom den internationella sjöfarten nås till 2050. Nämnas kan att nettonollutsläpp (från engelskans net zero) betyder att man inte tillför någon nettoökning av växthusgaser i atmosfären.
– Det här ett stort genombrott. Det så kallade nettonollpaketet från IMO ger förutsättningar att kraftigt minska utsläppen av växthusgaser från den internationella sjöfarten, kommenterar Sofia Malmsten, som leder arbetet för Sveriges räkning och är sakkunnig på Transportstyrelsen.