Den nya generationens dieseldrivna motviktstruckar H35 och H50 från Linde Material Handling har lyftkapaciteter på 3,5 ton upp till 5 ton.
De nya truckarna i 12XX-plattformen uppges vara robusta och kunna hantera krävande utomhusuppdrag. De har en markfrigång på 207 mm (H35–H40) och 250 mm (H45–H50), en lång hjulbas, slagskydd och däck i en mängd olika utföranden.
Till skillnad från den gamla serien har de nya truckarna ett lastcentrum på 600 mm som standard, vilket enligt Linde säkerställer en hög restkapacitet. För H50-modellen finns det också en variant med ett lastcentrum på 500 mm. Serien har även utökats till att omfatta en modell med 3,5 tons lastkapacitet.
– Vi kan med den nya serien möta våra kunders önskan om ett bredare utbud vad gäller dieseldrivna truckar, säger Magnus Svensson, Product Manager för segmentet motviktstruckar på Linde Material Handling, i ett pressmeddelande.
Enligt Linde har förarplatsen optimerats och utformats för att ge maximalt stöd för truckföraren. Bland annat har hytten ett brett insteg och mjuka handtag för säker i- och urstigning. Vidare uppges den frikopplade masten och axlarna vara utformade för att hålla föraren alert och fokuserad under en lång arbetsdag.
Dessutom har de asymmetriska mastprofilerna i 12XX-generationen en ny design med avseende på sikt plus att hyttens stora glasdörrar uppges ge ett klart förbättrat synfält.
– Att skydda anställda i företagets lokaler har blivit en högsta prioritet i de flesta verksamheter. Många funktioner är därför installerade på Linde H35 – H50 som standard, säger Magnus Svensson och nämner som exempel som Linde Load Assist, ett elektroniskt övervakningssystem som sänker tilt- och lyfthastigheten beroende på lastens vikt, och Linde Curve Assist, som automatiskt minskar körhastigheten vid kurvtagning.