XXL testar uthämtningstorn i butiken

XXL testar att lämna ut paket till kunderna från ett upphämtningstorn. (Bild: XXL) XXL testar att lämna ut paket till kunderna från ett upphämtningstorn. (Bild: XXL)

Den norska sportbutiken XXL har installerat ett torn i butiken där kunderna kan hämta ut varor beställda på nätet.

När XXL började sälja online 2015 och erbjöd kunderna att hämta sina beställningar i butik blev det populärt, eftersom kunderna då slipper avgiften för hemleverans. Det var även positivt för XXL, eftersom fler kunder i butiken ger mer försäljning.

Nackdelen med populariteten var att kunderna fick stå länge i kö för att hämta sina paket. Detta lade framför allt extra press på personalen under stora kampanjer. Därför vände sig XXL till det estniska företaget Cleveron som tillverkar uthämtningsautomater för butiker.

Cleverons torn står mitt i XXL:s butik i shoppingcentret Alna Senter strax utanför Oslo. Det är fem meter högt och 2,5 meter brett. Paketen läggs in på brickor, systemet mäter höjden på varje paketen och de placeras automatiskt i de fack som passar bäst storleksmässigt. Modellen som används, Cleveron 401, rymmer i genomsnitt 300 paket, det teoretiska antalet är 500.

Tornet använder teknik och funktioner som redan finns i Consignors programvara, vars leveranshanteringsystem XXL använder. Paketet placeras på tornets transportband och läggs automatiskt på en lämplig plats inuti tornet. På vägen in skannas paketet och statusen uppdateras automatiskt i Consignor. Samtidigt aktiverar Consignor ett SMS eller e-postmeddelande som skickas till kunden och talar om att paketet är redo för upphämtning. I samma meddelande får kunden två koder som måste skrivas in på tornets tangentbord när paketet hämtas.

Tornet har dock sina begränsningar. Om paketet är större än 45x30x26 cm måste det fortfarande hämtas i kassan. Det är dessutom ännu oklart hur det påverkar merförsäljningen, då kunden kan hämta sitt paket från tornet och vara ute ur butiken igen på endast några minuter utan att möta en försäljare. Förhoppningen är dock att kunden tack vare självbetjäningen kan slappna av mer i butiken och därför är mer öppen för ytterligare köp.

Under de första tre månaderna 2019 beställdes 40 procent av nätbeställningarna till tornet, meddelar XXL. Andra butikskedjor, bland andra Clas Ohlson, har planer på att erbjuda "Collect in store” som nytt leveransalternativ.

Publicerad 2019-08-14 16:47

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!