”Vi börjar resan nu”

Volvos elektriska lastbil FH Electric. Foto: Volvo Lastvagnar Volvos elektriska lastbil FH Electric. Foto: Volvo Lastvagnar

Volvokoncernen har inlett en process för att bygga en batterifabrik i Mariestad. Väntas vara i full drift år 2030. 

En växande efterfrågan på elektriska tunga lastbilar och maskiner gör att Volvokoncernen nu har långtgående planer på att bygga en egen fabrik för storskalig serieproduktion av battericeller.  

Batterierna ska användas till koncernens egen fordonstillverkning, däribland elektriska lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner. De ska också användas i elektriska drivlinor för exempelvis Volvo Pentas motorer.

— Vi vill leda omställningen till ett fossilfritt transportsystem och har som långsiktigt mål att erbjuda 100% fossilfria lösningar till våra kunder. Redan idag ser vi en stor efterfrågan från våra kunder på våra elektriska erbjudanden och vi har en ambition att minst 35% av de produkter vi säljer ska vara elektriska vid 2030, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef i en skriftlig kommentar. 

Han forsätter: 

— Detta kommer att kräva stora volymer av batterier med hög prestanda, tillverkade med fossilfri energi, och det är ett naturligt steg för oss att inkludera batteriproduktion i vårt framtida industriella system. Vi vill göra detta tillsammans med partners, och vi börjar resan nu. 

"Idealisk plats"
Koncernen ser Skaraborgsregionen och Mariestad — eller mer exakt Korstorp i östra Mariestad nära E20 — som den idealiska platsen för den nya fabriken. Orsaken uppges vara platsens närhet till Volvokoncernens motorfabrik i Skövde, vilket innebär att man kan dra nytta av existerande industri- och logistikinfrastruktur samt spjutspetskompetens inom storskalig avancerad industriproduktion. Man uppges också ha tillgång till svensk fossilfri energi. 

Dessutom påpekar man att Volvokoncernens forsknings- och utvecklingscenter samt huvudkontor i Göteborg ligger endast två timmar bort. 

— Det känns roligt och stimulerande att vi tagit detta steg på vägen mot en storskalig produktion av battericeller i Mariestad. Nu ser vi fram emot att tillsammans med kommunen planera för kommande process, kommenterar Jens Holtinger, global chef för Volvos lastbilsproduktion och medlem av koncernledningen. 

Storskalig produktion 2030
Processen för etableringen av fabriken har inletts och är avhängig godkännande från berörda myndigheter. Om allt går i lås och fabriken kan byggas planerar koncernen att gradvis öka kapaciteten för att nå en storskalig serieproduktion före 2030. 

Hur många arbetstillfällen den nya anläggningen väntas leda till är oklart, men enligt uppgifter i media kan det röra sig om ett tusental nya jobb. 

— Det är helt fantastiskt, inte bara för Mariestad utan för hela Skaraborg och regionen! Det är en historisk satsning som kommer att ske i Mariestad, vilket kommer att trygga framtidens arbetstillfällen, kommenterar Johan Abrahamsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Mariestad.

Lars Andersson E-mail:
Publicerad 2022-08-04 11:07

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria måndagar och torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för e-post från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Läs Truck- och lagerhandboken på nätet

Senaste Transportnytt

Se årets Logistikkarta

Logistikkartan - med logistikanläggningar och de viktigaste transportvägarna för godset. 96x68 mm, 99 kr.

Logistikkartan2021

Cron Job Starts