Uppgraderade låglyftare från Linde

Låglyftande truckar används i en mängd olika verksamheter. Foto: Linde Material Handling Låglyftande truckar används i en mängd olika verksamheter. Foto: Linde Material Handling

Lanserar ny generation av låglyftarna T14-T20, där en av nyheterna är att modellerna T14 och T16 har fått ett kortare chassi. 

Låglyftande truckar används inom alla slags industrier, på terminaler och i butiksmiljöer. De drivs elektriskt och manöveras antingen gående eller av en sittande eller stående förare på en plattform. 

Låglyftarna T14-T20 från Linde Material Handling har en lastkapacitet på mellan 1,4 och 2 ton och används i olika sammanhang och verksamheter. 

Linde T14 har en lastkapacitet på 1,4 ton och är i första hand avsedd för transport av varor inom detaljhandel och i stadsmiljöer. Linde T16 och T18 med lastkapacitet på 1,6 respektive 1,8 ton används främst för lastning och lossning vid laststationer. Linde T20-modellen slutligen, med en lastkapacitet på 2,0 ton, är utformad för mer krävande uppgifter inom industriell produktion.

Truckarna har nu uppgraderats och enligt Linde är den tydligaste ändringen i designen hos de nya truckarna det betydligt kortare chassit hos modellerna T14 och T16, vilket beror på det kompakta litiumjonbatteriet i truckarna. Litiumjonbatteriet har även en integrerad laddare som tillval, vilket gör att trucken kan stödladdas vid ett vanligt eluttag.

Enligt Linde har utvecklarna av truckarna lagt särskild vikt vid användarkomfort och säkerhet. Den långa och lågt monterade styrarmen gör att föraren alltid håller sig på ett säkert avstånd. Truckens hastighet anpassar sig automatiskt till styrspaksställningen, där trucken exempelvis går långsammare vid brantare underlag.

Linde framhåller att det låga chassit fungerar som ett fotskydd för föraren och att en sensor som är integrerad i chassit även fungerar som en smart stötfångare och stänger av trucken vid lätt fotkontakt. 

Enligt Linde håller sig ljudnivån hos truckarna sig under den kritiska gränsen på 60 decibel, vilket gör att truckarna lämpar sig för användning i stadsområden under kvälls- och nattetid.

Lars Andersson E-mail:
Publicerad 2022-06-23 10:45 Uppdaterad torsdag, 23 juni 2022 11:17

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria måndagar och torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för e-post från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Läs Truck- och lagerhandboken på nätet

Senaste Transportnytt

Se årets Logistikkarta

Logistikkartan - med logistikanläggningar och de viktigaste transportvägarna för godset. 96x68 mm, 99 kr.

Logistikkartan2021