Trafikverket vill bygga mer elväg

Elvägen utanför Arlanda är den första som tar strömmen från en skena i vägen. (Bild: NCC) Elvägen utanför Arlanda är den första som tar strömmen från en skena i vägen. (Bild: NCC)

Den två kilometer långa elvägen utanför Arlanda är nu invigd av infrastrukturminister Tomas Eneroth och Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon. Regeringen har fått ett förslag från Trafikverket på att bygga en elväg som är 20-30 km lång.

Konsortiet E-road Arlanda är nu klara med sin elväg på en mindre landsväg mellan Arlanda och Rosersberg. Det är den tredje världen på en allmän väg och den första som tar strömmen från en skena i vägen.

Den första elvägen byggdes utanför Sandviken och var klar för nästan två år sedan. Den använder luftledning.

– Behovet av godstransporter kommer att öka i framtiden. Jag är optimistisk när det gäller den här tekniken, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth vid pressträffen i samband med invigningen. Bakgrunden till satsningen är naturligtvis klimatfrågan.

Han och Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon menade båda att den här tekniken har sin största potential för tyngre fordon, det är för lastbilar och bussar.

Lena Erixson sa att Trafikverket fortsätter utveckla tekniken. Trafikverket har redan lagt ett förslag till regeringen på att bygga en 20-30 km lång elväg för att testa och vidareutveckla tekniken. Den kan vara klar att användas före 2022, enligt Erixon.

I förslaget ingår ytterligare delprojekt för att göra elvägar för tunga transporter till verklighet. Det gäller såväl teknisk utveckling, internationella standarder som att kommersialisera lösningen.

E-road Arlanda har byggts av ett konsortium med ett 20-tal deltagare med bygg- och fastighetsbolaget NCC i ledande roll. Utvecklingsbolaget Elways med grundaren Gunnar Asplund står för tekniklösningen.

Postnord är redan igång med att använda elvägen. Företaget använder en 18-tons distributionsbil från DAF, som är ombyggd av holländska E-traction. Bilen är försedd med ett batteripaket på 600 kg med en kapacitet på 80 kilowattimmar.

Ellastbilen användas för transporter mellan flygplatsen och Postnords terminal i Rosersberg och har körts sedan i höstas. Transporten tur och retur är omkring 10 km och bilen körs 5-6 timmar per dag. Nu när elvägen är strömsatt så kan batterierna även stödladdas under körning.

Mats Udikas

Publicerad 2018-04-11 16:14:02

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Kalendarium

17 sep
ITS World Congress
Köpenhamn, Danmark
18 sep
Innotrans
Berlin, Tyskland
19 sep
Cemat Russia
Crocus Expo, Moskva, Ryssland.
09 okt
Post-Expo 2018
Hamburg Messe, Hamburg
17 okt
BVL International Supply Chain Conference
Intercontinental och Pullman Berlin Schweizerhof, Berlin, Tyskland.