Så ska man öka automatiseringen av vinterväghållningen i Norge

 Foto: Smartemjøsbyer Foto: Smartemjøsbyer

Fyra norska kommuner jobbar tillsammans med två skandinaviska IT-företag med att bygga upp ett högautomatiserat system för styrning och planering av vinterväghållningen.

Med hjälp av AI bland annat maskininlärning, sammankoppling och integration av maskinparken och redskapen och ett antal kameror och sensorer i kommunen ska fyra norska kommuner runt sjön Mjøsa öster om Oslo effektivisera och förbättra sin vinterväghållning.

Det är kommunerna Gjøvik, Lillehammer, Hamar och Ringsaker som gemensamt fått 14 miljoner (NOK) från Norsk Forskningsråd och Innovasjon Norge för att bygga ett nytt IT-system för planering och styrning av sin vinterväghållning – Smart Vinterveg. För utvecklingsarbetet står de norska företagen Betelo och Recab.

FAKTA Så fungerar Smart Vinterveg

Rutter för t.ex plogning och sandning läggs automatiskt utifrån information i realtid från mätstationer runt om i kommunen, maskininlärning och data från tidigare vinterväghållning (bl.a genom Betelos app mLogg som samlar information om var och när det är t.ex plogat och sandat)

Systemet kan autonomt ge arbetsorder till väghållarna

Alla väghållningsmaskiner och redskap är uppkopplade och sammankopplade och delar information.

Systemet delar också med sig av information om väghållningen (t.ex var och när det är plogat och sandat) till kommuninvånarna.

Läs även: Så bidrar (kanske) din bil med information om väghållningen

Pierre Kjellin E-mail:
Publicerad 2020-11-24 09:59 Uppdaterad tisdag, 24 november 2020 10:01

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!