Så rustas brittisk godstrafik inför Brexit

Hamnen i Harwich öster om London. Bilden tagen från nordost. Foto: Welkinridge/Wikimedia Commons Hamnen i Harwich öster om London. Bilden tagen från nordost. Foto: Welkinridge/Wikimedia Commons

Efter årsskiftet är Storbritannien inte längre EU-medlem och riskerar då även att stå utan handelsavtal med unionen. Därför har brittiska regeringen vidtagit åtgärder för att minska risken för störningar i godstrafiken mellan öriket och EU.

Den 31 januari i år lämnade Storbritannien Europeiska Unionen. EU och Storbritannien har dock enats om en övergångsperiod som löper till den 31 december i år. Från och med nästa år står dock Storbritannien utan något handelsavtal med EU, ifall inte båda parterna innan årsskiftet enas om ett sådant.

För att minska risken för störningar eller överbelastning av de viktiga godstrafikförbindelserna mellan de brittiska och franska hamnarna i Engelska Kanalen har Storbritanniens transportdepartement (Department for Transport – DfT) handlat upp extra transportkapacitet hos de fyra rederierna Brittany Ferries, DFDS, P&O Ferries och Stena Line och totalt nio färjelinjer från de åtta brittiska hamnarna Felixstowe, Harwich, Hull, Newhaven, Poole, Portsmouth, Teesport och Tilbury. De nio utvalda färjelinjerna löper enligt Storbritanniens transportdepartement liten risk att drabbas av störningar.

Avtalet med de fyra rederierna skapar en extra transportkapacitet på de nio färjelinjerna på 3000 trailers i veckan. Avtalet kostar den brittiska staten totalt 77,6 miljoner brittiska pund.

Pierre Kjellin
Tel: 070-334 50 09

Publicerad 2020-10-14 09:15

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!