Så många lastbilar ersätter världens första vätgasdrivna lastfartyg

Så här ser det nya vätgasdrivna fraktfartyget som Wilhelmsen rederier ska bygga och sätta i trafik 2024. Skiss: Wilhelmsen Rederier Så här ser det nya vätgasdrivna fraktfartyget som Wilhelmsen rederier ska bygga och sätta i trafik 2024. Skiss: Wilhelmsen Rederier

Hon ska heta ”Topeka” och blir världens första fullskaliga fraktfartyg som drivs på vätgas. 2024 ska hon sättas i trafik längs norska kusten.

I oktober rapporterade flera norska medier att ett av världens största rederi-koncerner – norska rederiet Wilhelmsen – har beviljats 8 miljoner Euro i stöd från EU till ett projekt där Wilhelmsen ska bygga ett fullskaligt lastfartyg som drivs av elmotorer och där bränsleceller med vätgas utgör bränsle. Stödpengarna delas ut via EU:s stödprogram Horisont 2020.

Det vätgasdrivna fartyget ska heta Topeka och frakta gods och annan materiel mellan oljeutvinningsindustrins hamnar längs norska kusten. Topeka kommer kosta totalt cirka 300 miljoner norska kronor att bygga, enligt tidningen Moderne Transport (mtlogistikk.no) Finansieringen av bygget är dock ännu inte helt löst.

Wilhelmsen uppger att Topeka när hon satts i trafik kommer att ersätta cirka 25 000 lastbilstransporter på land på årsbasis.

Pierre Kjellin
Tel: 070-334 50 09

Pierre Kjellin E-mail:
Publicerad 2020-10-28 10:02 Uppdaterad onsdag, 28 oktober 2020 09:18

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!