Oljetankern som hotar bli en större miljökatastrof än Exxon Valdez

Fören på oljetankern FSO Safer. Från fartyget leder en permanent pipeline till hamnstaden Hodeidah, 7 kilometer bort. Foto: Twitter Fören på oljetankern FSO Safer. Från fartyget leder en permanent pipeline till hamnstaden Hodeidah, 7 kilometer bort. Foto: Twitter

Den innehåller mer än fyra gånger så mycket råolja som tanken Exxon Valdez gjorde när den gick på grund utanför Alaska. Jemenitiska oljetankern FSO Safer rostar sönder förankrad i Röda Havet då Hutirebellerna vägrar ge FN tillträde för inspektion och reparationer.

Den 363 meter långa oljetankern FSO Safer byggdes 1976 av japanska Hitachi Zosen Corporation. Hon byggdes 1987 om till lagringsfartyg för olja och har sedan dess legat förankrad i Röda Havet utanför hamnstaden Hodeidah vid Jemens kust där hon använts som oljelager för Jemens regerings oljeexport.

2015 tog Hutirebellerna, som fortfarande ligger i krig med Yemens regering, kontroll över FSO Safer och sedan dess har fartyget i princip inte fått något underhåll eller inspektioner alls. FN har hittills förgäves försökt få illträde till FSO Safer för att kunna inspektera reparationsbehovet och få igång reparationer. Så sent som i oktober stoppade Hutirebellerna en utlovad FN-ledd inspektion av FSO Safer och häromdagen gick en ekonom som tidigare jobbat på företaget som äger fartyget på nytt ut och varnade för att det, menar han, när som helst kan brytas sönder och sjunka eller – ännu värre – explodera.

I FSO Safers tankar finns idag totalt cirka 1,1 miljoner fat råolja lagrat. Oljetankern Exxon Valdez hade när den grundstötte utanför Alaskas Atlantkust 1989 drygt 260 000 fat olja och oljeutsläppen från den olyckan är en av världens hittills största miljökatastrofer till havs.

Så sent som i oktober upptäcktes ett oljeutsläpp från FSO Safer och i maj i år upptäcktes att havsvatten läckt in i fartygets maskinrum. Läckan tätades senare av ett dykarteam.

Såväl flera medier som miljöorganisationer – däribland Greenpeace – har dokumenterat omfattande rostangrepp på fartyget och flera källor beskriver FSO Safer som mer eller mindre upprostat även invändigt.

FAKTA Yemens oljeindustri

Landbaserad oljeutvinning är en av det fattiga Yemens viktigaste inkomstkällor och de viktigaste oljekällorna ligger i de östra delarna av landet. Större oljefyndigheter hittades på 1980-talet men utvinningen kom igång ordentligt först efter att Nordjemen  och Sydjemen förenades 1990.

Källor: Aftonbladet, Splash247.com, Yemenmatters, Utrikespolitiska Institutet

Pierre Kjellin
Tel: 070-334 50 09

Pierre Kjellin E-mail:
Publicerad 2020-11-16 08:45 Uppdaterad måndag, 16 november 2020 08:48

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!