Nordstan öppnar central för lastcyklar

DHL är ett av de tre första cykelåkerierna som börjar använda Nordstans nya lastcykelcentral. (Bild: Velove) DHL är ett av de tre första cykelåkerierna som börjar använda Nordstans nya lastcykelcentral. (Bild: Velove)

Pling, Best och DHL Express använder el-lastcyklar från Velove och delar plats i nystartade Nordstan Cargo Bike Hub.

 Ökad trängsel i stadskärnorna skapar problem för varuleveranserna och när det inte krävs tunga motorfordon kommer lastcyklar som alternativ alltmer i fokus.

Nordstan vill nu i samarbete med Velove underlätta användandet av lätta fordon genom etableringen av Nordstan Cargo Bike Hub. Med säkra ytor för parkering, omklädningsrum, trafikledning, omlastning samt underhåll och reparationer blir det enklare att använda lastcyklar för mindre leveranser. Pling, Best och DHL Express har redan kommit igång.

Velove, som är ett nystartat Göteborgsföretag, gör paketcyklar för citylogistik till kunder i hittills 19 länder. Företaget arbetar på att etablera cityhubbar i flera städer i Europa.

– Det är faktiskt lite förvånande att det blev tillsammans med Nordstan i vår hemstad Göteborg som vi är först ut med att erbjuda den här typen av lösning, öppen för alla som är i behov av transporter i centrum, säger Johan Erlandsson, Veloves vd och grundare i ett pressmeddelande.

Lastcyklarna är särskilt framtagna för att fungera väl ihop med andra cyklister på cykelbanorna. De använder en liknande bredd som en vanlig cyklist gör och de är låga nog för att andra cyklister ska kunna behålla trafiköverblicken.

Publicerad 2019-10-10 10:46

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Kalendarium

21 nov
08 jan
Transportforum
Linköping
10 mar
Logimat
Stuttgart, Tyskland
01 apr
EDX
Birmingham, Storbritannien
20 apr
Hannover Messe 2020
Hannover, Tyskland
Cron Job Starts