Terrängbilen som kommer ut som transportör

Nya Suzuki Jimny i transportbilsutförande, där baksätet är bortplockat och lastgaller insatt bakom framsätena. Foto: Suzuki Nya Suzuki Jimny i transportbilsutförande, där baksätet är bortplockat och lastgaller insatt bakom framsätena. Foto: Suzuki

Den första generationen lanserades 1970 med en liten luftkyld tvåtaktsmotor under huven. Nu är den japanska tillverkaren inne på fjärde generationen – och lanserar en ny modell utan baksäte!

Suzukis lilla fyrhjulsdrivna bil Jimny är sedan många år en populär bil som vid det här laget sålts i över tre miljoner exemplar runt om i hela världen. Fjärde generationen Jimny, som lanserades i Sverige förra året sålde snabbt slut.

Nu lanserar Suzuki en transportversion av Jimny – en Jimny utan baksäte och försedd med ett lastgaller bakom framsätena.

Transportversionen av Jimny, som börjar säljas våren 2021, blir med en kapacitet på 863 liter ingen storlastare, men väl en ytterst kompetent och smidig liten lastbil i terrängen. HopestarON365

Under huven på transport-Jimny sitter Suzukis beprövade fyrcylindriga bensinmotor på 1,5 liter som ger 102 hästkrafter. Permanent fyrhjulsdrift är förstås standard.

Suzukis lilla fyrhjulsdrivna stadsjeep Jimny hade världspremiär 1970, då som liten enkel tvådörrars bil med framruta och övrig karosstäckning av tak och sidor i tyg. Egentligen började det redan 1965 då japanska Hope Motor Company började tillverka den lilla terrängbilen Hope Star ON360 (se bilden t.h.).

1969 köptes Hope Motor Company av Suzuki, som sedan döpte om Hope Star ON360 till Suzuki Jimny och successivt började förfina modellen.

Publicerad 2020-09-11 11:41

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!