Ikea automatiserar e-handeln med skyttel från SSI Schäfer

Ikea fyller nu på det nya skyttelsystemet i Torsvik med varor. Systemet har fem stationer för påfyllning. (Bild: Mats Udikas) Ikea fyller nu på det nya skyttelsystemet i Torsvik med varor. Systemet har fem stationer för påfyllning. (Bild: Mats Udikas)

Ikea har automatiserat sin enhet för postpaket i Torsvik utanför Jönköping. Med den nya automationslösningen kommer Ikea kommer att kunna korta leveranstiden till 1-2 dagar för 90 procent av kunderna i Sverige.

Det är ett nyinstallerat skyttelsystem från SSI Schäfer som nu får en nyckelroll i heminredningsgigantens e-handel i Norden.

– Det här har blivit en helt annan arbetsplats jämfört med hur det såg för två månader sedan, sa Mats Fogelberg, enhetschef för Ikea Torsviks CPU, enheten för postpaket som går till Sverige, Danmark, Norge och Finland

– Samtidigt som vi moderniserar våra lager och skapar en mer attraktiv arbetsplats för våra medarbetare gör automationen att vi kan öka vår kapacitet och leverera ett betydligt högre antal ordrar per dag, sammanfattar Jeanette Hagberg, platschef på distributionscentralen i Torsvik.

Det stora skyttelsystemet står i den äldsta delen av Ikeas Torsviksanläggning, Hus 3. Det är den andra automationsanläggningen av det här slaget inom Ikea och en vidareutveckling av ett system som finns i Ikeas centrallager i Tejon, cirka 120 km norr om Los Angeles, USA.

Tyska SSI Schäfer har levererat och byggt upp anläggningen. Den rymmer omkring 20 000 lagerlådor. Totalt kommer omkring två tredjedelar, eller 6 500, av Ikeas artiklar att kunna hanteras av systemet.

Den återstående tredjedelen av artiklarna hanteras och plockas utanför skyttelsystemet även i fortsättningen. Det är stora och tunga varor som möbler, köks- och badrumsinredning. Distributionscentralens hantering av leveranser till varuhusen förändras inte heller.

Ikea har valt att automatisera med SSI Schäfers system Navette, som tillverkaren uppger vara väl anpassat för e-handel. Skyttlarna i Navettesystemet är höj- och sänkbara och kan lagra in och plocka lådor på fyra nivåer. Totalt finns 15 skyttlar som lastar in och plockar i fem gångar och på tolv nivåer i det helt automatiserade lådlagret.

18 manuella arbetstationer är anslutna till automationen med transportbanor. Sju av arbetsstationerna används för plock och att ställa samman ordrarna. sex är packstationer. Fem arbetsstationer på ena kortändan används för inlagring i systemet, så kallad dekantering.

Kapaciteten uppges vara 1000 in- och utmatningscykler per timme. Den kapaciteten ska delas på inlagring och utlagring i systemet. Två lådstorlekar på lagerlådorna av plast används, den största med botten på 800 x 600 mm. Maxlast i lagerlådan är 50 kg.

Finska Jomet har levererat lådresarna på packstationerna. Jomets utrusting skär ner kartongerna till rätt höjd för att spara luft, viker och limmar sedan på ett lock.

Mats Udikas

Publicerad 2020-02-20 13:20

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!