Göteborgs Hamn lanserar ny tjänst för godsspårning

Terminaloperatörer, tågoperatörer, speditörer, varuägare och inlandsterminaler kopplas samman i det nya verktyget. Foto: Göteborgs Hamn Terminaloperatörer, tågoperatörer, speditörer, varuägare och inlandsterminaler kopplas samman i det nya verktyget. Foto: Göteborgs Hamn

Med det nya digitala spårningsverktyget Port Optimizer Track & Trace ska aktörer knutna till Göteborgs Hamn kunna följa sitt gods hela vägen från fartyg till slutdestination. 

I det nya verktyget, som lanseras nu i oktober, ska kunden på ett enkelt sätt ska kunna filtrera fram information om sitt gods. I verktyget syns på vilket fartyg godset befinner sig på, vilken tid det lastas av vid kaj och när det lämnar hamnterminalen för att fraktas vidare på järnväg. 

Därefter kopplar systemet ihop godset med avläsningssensorer utmed järnvägsspår, baserat på insamlad data från Trafikverket och olika järnvägsaktörer. Tack vare täta uppdateringar om var godset befinner uppges den nya tjänsten kunna resultera i trygga och spårningsbara transporter.

Flera problem undanröjs
Enligt Göteborgs Hamn kommer flera problem att att undanröjas med den nya digitala tjänsten. 

– Idag lägger våra kunder oerhört mycket tid på att söka information om var godset befinner sig från en mängd olika källor, utan att få sanningshalten bekräftad. Vi har över hundratals olika aktörer i nätverket som behöver kommunicera med varandra så det blir en väldig massa telefonsamtal och mejl, vilket skapar stress, osäkerhet och tar onödig tid. Det vill vi ändra på med hjälp av digital godsspårning, säger Joseph Sandwing, Head of Digital Business Transformation, vid Göteborgs Hamn, i ett pressmeddelande. 

”Nöjdare kunder viktigare än enskilda intressen” 
Den stora utmaningen har enligt Göteborgs Hamn varit att kunna koppla ihop terminaloperatörer, tågoperatörer, speditörer, varuägare och inlandsterminaler som såväl samarbetar som konkurrerar om transporterna i hamnen. Extra stor roll har, enligt pressmeddelandet, APM Terminals och GDL Sjöcontainer spelat för att den nya tjänsten kunde realiseras.

— Det är tack vare dem, och även de andra samarbetspartners som delat med sig av sin data, som gjort att vi lyckats få fram något på relativt kort tid. Det är glädjande att se att aktörernas gemensamma mål om ett effektivt transportflöde och nöjdare kunder är större än var och ens enskilda intressen. Det borgar för en snabb utveckling framåt, säger Joseph Sandwing, Head of Digital Business Transformation, vid Göteborgs Hamn.

Lars Andersson E-mail:
Publicerad 2021-10-13 08:27 Uppdaterad onsdag, 13 oktober 2021 08:28

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Se årets Logistikkarta

Logistikkartan - med logistikanläggningar och de viktigaste transportvägarna för godset. 96x68 mm, 99 kr.

Logistikkartan2021