Efter Nelly: Hemleverans och hundgöra

(Foto: Anna Sigge) Djurfoder hem till dörren är nya given för Jarno Vanhatapio och Hanna Moisander, erfarna från det konstant snabbväxande e-modevaruhuset Nelly. (Foto: Anna Sigge) Djurfoder hem till dörren är nya given för Jarno Vanhatapio och Hanna Moisander, erfarna från det konstant snabbväxande e-modevaruhuset Nelly.

På Nelly vande sig grundaren Jarno Vanhatapio och hans högra logistikhand Hanna Moisander vid 100 procents tillväxt per år, till nära miljardomsättning. Nu går de vidare för att göra hundmatssäcken till en självklar e-handelsvara med hemleverans, i sitt nya företag Zoozoo.

I ett sjusidigt reportage i Transportnytt nr 10–2014 berättar Hanna Moisander och Jarno Vanhatapio om hur logistiken blivit helt central för e-handeln, hur de har gjort sina upphandlingar av transporter och lagerhållning i Zoozoo, och om hypertillväxten som de väntar sig. De ger också en ingående beskrivning av Nellys uppmärksammade lagerflytt 2012, som nästan kom att stjälpa hela företaget.

Tidningen kan beställas från Transportnytts prenumerationsavdelning eller läsas som e-tidning.

Deras resa av samarbete – ibland tätt, ibland mindre – har nu gått in på sjunde året.

– Vi är som ett gammalt par. Vi behöver inte prata med varandra längre, skämtar Jarno Vanhatapio om sitt förtroende för den 25-åriga kollegan med logistikansvaret.

Hanna Moisander själv är övertygad om att det var hennes eget arbete på Nellys lagergolv som gav henne insikten om hur mycket man tjänar på att inte göra fel:

– Man får inte ha överseende med ett felsaldo för då kan de bli fyra och sedan tio, och då vet man inte varför man har fått dem.

 

Publicerad 2015-01-15 19:49

Sök här!

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.