Den svenska el-transportbilen klar för produktion

Ragnar Åhgren (t v) och Klas Åhgren, far och son, vd respektive marknadschef, framför en prototyp av Inzile Pro 4 som börjar tillverkas i en förserie om tio bilar i juni.  (Bild: Inzile) Ragnar Åhgren (t v) och Klas Åhgren, far och son, vd respektive marknadschef, framför en prototyp av Inzile Pro 4 som börjar tillverkas i en förserie om tio bilar i juni. (Bild: Inzile)

Tillverkningen av den svenska eltransportbilen Inzile Pro 4 med skåp eller flak inleds nu i Västervik. En pilotserie med de första tio bilarna kan väntas i juni. Målet är inställt på att göra 1000 bilar om året.

– Transportföretag och e-handlare som vill eliminera utsläppen är en av våra kundgrupper, förklarar Ragnar Åhgren, vd och huvudägare i Inzile AB i Västervik. Den andra målgruppen är kommuner och parkförvaltningar.

Utvecklingen av den lätta lastbilen PRO4 har främst skett på företagets göteborgskontor, men även i Västervik där produktionen inledningsvis påbörjas i en serie om 10 bilar i juni och därefter i en serie om 60 bilar under hösten

– Målsättningen är att vi fram emot 2020 skall bygga 1 000 bilar om året, berättar Ragnar Åhgren.

När Transportnytt efter transportbilsutställningen ”Bilar som jobbar 2017” skrev om projektet noterade vi att företaget Carvia AB grundades redan 2012 och att den i elbilskretsar inte helt okände Hansi Kobes var delaktig i formgivningen. Nu är bilen klar för produktion under nya företagsnamnet Inzile och de optimistiska fakta som 2017 redovisades för prototypen har nu modifierats till mer realistiska.

De två elmotorerna vilka skulle vara monterade vid fram- respektive bakaxel är nu reducerade till en som driver bak. Den lämnar 25 kW, och inte 2x20 kW vilket kunde maximeras till 2x30 kW, som angavs för prototypen. Den räckvidd som då angavs till 32 mil anges nu till mer realistiska 12 eller 24 mil. Toppfaren uppges nu vara 50 km/tim och inte som tidigare 80 km/tim.

Den tvåsitsiga bilens vikt är 950 kg plus vikten för batteriet som är av litiumjon-typ på 13,8 eller 27.6 kWh. Maxlasten uppges ligga runt 1 000 kg, beroende på motor och batteri.

Totallängden för Pro 4 är 445 centimeter, bredden 160 centimeter och höjden 208 centimeter. Lasthöjden är förhållandevis höga 78 centimeter. Bilen kan alternativt levereras med öppet flak, som skåp eller med trailer.

Beträffande säkerheten noterar vi att några krocktester ännu inte har utförts och beträffande priset är det beroende utförande. Men, enligt Ragnar Åhgren, börjar det någonstans strax under 400 000 kr, inklusive batteri, men utan moms.

Christer Andersson

Publicerad 2019-03-28 09:38

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Kalendarium

05 mar
10 mar
10 mar
Logimat
Stuttgart, Tyskland
11 mar
Logistics CIO Forum Europe 2020
Amsterdam, Nederländerna
14 mar
9th Cool Supply System & Solutions
Amsterdam, Nederländerna
Cron Job Starts