Containerterminalens vd lugnar kunderna: – Vi klarar kapaciteten

Henrik Kristiansen, vd på APM Terminals som står inför strejk nästa vecka tänker hitta lösningar för att driva en så normal verksamhet som möjligt. (Bild: APM Terminals/Peter Bartholdsson) Henrik Kristiansen, vd på APM Terminals som står inför strejk nästa vecka tänker hitta lösningar för att driva en så normal verksamhet som möjligt. (Bild: APM Terminals/Peter Bartholdsson)

Containerterminalen i Göteborg förväntar sig att kunna behålla kapacitet och servicenivå under Hamnarbetarförbundets strejk nästa vecka. Det säger Henrik Kristensen, vd för APM Terminals i Göteborg.

APM Terminals målsättning är att fortsätta upprätthålla befintlig kapacitet och servicenivå under Hamnarbetsförbundets strejk som inleds 6 mars. Det uppger APM Terminals i ett pressmeddelande.

– Vi kommer att arbeta aktivt och fokuserat för att skydda våra befintliga kunder och de flöden vi under senaste tiden säkrat via Göteborg, sägs det också i meddelandet.

Av pressmeddelandet framgår att containerterminalen för samtal med Svenska Transportarbetareförbundet och bemanningsföretaget Adecco i syfte att hitta lösningar för att driva en så normal verksamhet som möjligt.

På containerterminalen kommer man också att sträva efter att minimera lagring av containers. ”För att upprätthålla högsta möjliga service kommer vi dessutom att arbeta nära och i tät dialog med våra inlandspartners … Det kommer även att behövas en hög flexibilitet hos våra medarbetare, samarbetspartners och kunder. Genom detta skapar vi tillsammans nya möjligheter.” sägs också i pressmeddelandet.

Även samlastningsföretaget Nordicon har går ut med ett lugnande besked till sina kunder:

– Göteborgs hamn kan komma att bli något påverkad av strejken, men rederierna jobbar med olika förutsättningar för bästa service och lösningar, uppges i ett epostmeddelande från försäljningsavdelningen.

Nordicon uppger att företagets rederileverantörer har lämnat preliminärt lugnande besked och att strejken inte kommer att medföra någon betydande försämring av varken import eller export.

Nordicon kör in exportcontainrarna i hamnterminalen med bilar som är försedda med Sima, alltså sidlyft som gör att chauffören själv kan lossa containern. Därför påverkas man inte i samma grad som om containern körts in på ”chassi”. Container på chassi kräver kran eller truck för lossningen.

Publicerad 2019-03-01 12:11

Sök här!

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Kalendarium

21 mar
Transport
Herning, Danmark.
02 apr
02 apr
08 apr
Promat
Chicago, USA
09 apr