Containerincident till havs mer omfattande än tidigare befarat

Rederiet ONE:s containerfartyg Apus på väg till hamnen i japanska Kobe efter att ha tappat över 1800 containrar till havs.  Foto: Twitter Rederiet ONE:s containerfartyg Apus på väg till hamnen i japanska Kobe efter att ha tappat över 1800 containrar till havs. Foto: Twitter

Omfattningen av incidenten i Stilla Havet där japanska containerfartyget ONE Apus tappade ett stor antal containrar växer: nya inspektioner visar att förlusten av containrar är större än man tidigare trott.

 

Den 30 november hamnade det nya containerfartyget Apus från det japanska rederiet ONE i oväder utanför Hawaii på sin väg mot Kina, där lasten försköts och ett stort antal containrar föll överbord. Efter att ha vänt tillbaka till Japan meddelade rederiet att man uppskattade förlusten av containrar till drygt1 800 stycken.

Efter att ha gått igenom nya inspektioner av fartyget med drönare meddelar nu haveriutredarna från brittiska konsultföretaget WK Webster att man nu beräknar den ungefärliga förlusten till 2 250 containrar, där de allra flesta fallit i vattnet och resten slagits sönder på däck.

Men förlusten av containrar kan vara ännu större, enligt WK Websters utredare, eftersom det är svårt att uppskatta omfattningen av skadorna hos de containrar som finns kvar på fartygsdäck. Man uppskattar att det finns cirka 400 kollapsade containrar kvar på fartygsdäck – med tillägget att det på drönarbilderna ser ut att kunna vara ännu fler.

WK Webster uppskattar att uppröjningsarbetet på fartyget beräknas ta minst en månad.

Se drönarbilder på fartyget HÄR

Läs även: Japanskt fartyg tappade rekordmånga containrar

Pierre Kjellin E-mail:
Publicerad 2020-12-21 10:46