Ett förbättrat underhåll och bättre användning av befintliga spår och vägar är viktigast för att klara den ökande trafiken. Men när Trafikverket överlämnade kapacitetsutredningen till regeringen diskuterade man också nysatsningar på spår.
Lena Erixon, som har lett kapacitetsutredningen sa till Dagens Eko att det finns stora problem på södra stambanan, framför allt med punktligheten. Speciellt ansträngt är det mellan Linköping och Norrköping. När det gäller Göteborg-Borås finns det problem mellan Bollebygd och Mölnlycke.
Att börja bygga de båda sträckorna kan vara en start på att framtida banor för snabbtåg. Kapacitetsutredningen lyfter också fram behovet av satsningar på transporter kring gruvorna i Bergslagen och Pajala.
Enligt Ekot kommer infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd att lämna besked om vad som ska byggas i höstens infrastrukturproposition, men är positiv till att börja mellan Linköping och Norrköping.
Kapacitetsutredningen blev klar tidigare under året. Se Sjöfarten kan minska kapacitetsbristen. Därefter har utredningen gått på remiss.
Enligt kapacitetsutredningen är ett gott underhåll grunden till ett robust och hållbart transportsystem. Regeringen har anslagit fem miljarder extra varav huvuddelen till drift och underhåll för åren 2012 och 2013.
Trafikverket föreslår att det nuvarande anslaget för åren 2012-2021 utökas med över fyra miljarder per år för underhåll, reinvesteringar och trimningsåtgärder. Trafikverket vill också att en rad järnvägsinvesteringar med stor betydelse för kapaciteten i järnvägsnätet.
Förslaget innebär en ökning av anslagen med 12,7 miljarder under perioden. För perioden 2012-2021 föreslås tidigareläggning av ett antal järnvägsinvestering som har betydelse för kapaciteten. För perioden 2022-2025 föreslår Trafikverket en utökning med ytterligare 600 miljoner kronor, vilket innebär en total kostnadsnivå på 21,8 miljarder per år.