Den nya normen för att mäta bränsleförbrukning, WLTP, som införs för lätta lastbilar i september ger mer realistiska förbrukningssiffror än NEDC-cykeln som nu ska fasas ut. Men införandet av WLTP innebär också en skattehöjning på 20-25-procent i bonus-malussystemet.
I september i år införs den nya normen för bränsleförbrukning, WLTP, (”Worldwide harmonized light vehicle test procedure”) för medelstora och och stora lätta lastbilar upp till 3,5 ton. För de minsta lätta lastbilarna infördes proceduren redan förra året samtidigt som den blev obligatorisk för personbilar.
WLTP-normen anger en mer realistisk bränsleförbrukning i verklig trafik. Den tidigare NEDC-mätningen (”New European driving cycle”) ger däremot för låga siffror.
Men det som är negativt för köpare av distributions- och hantverkarbilar är att den nya normen kommer att ligga till grund för bedömningen i bonus-malus-systemet. Effekten blir en skattehöjning nästa år med 20 – 25 procent på grund av de högre förbrukningssiffrorna.
I en artikel i Transportnytt 5-2019 som nu kommit ut, presenteras hur de nya skattereglerna slår mot olika typer av transportbilar. Tidningen kan beställas från prenumerationsavdelningen eller genom tidningens samarbetspartner Buyandread.
– Det är orimligt att en personbil och en lätt lastbil bedöms lika i det svenska bonus-malus systemet betonar Anders Norén, teknisk chef i branschorganisationen Bil Sweden.
Andra orimligheter i bonus-malus systemet är att efterkonverterade nya gasfordon inte får någon bonus, liksom eldrivna lätt lastbilar som byggts på med ett skåp eller et flak.