”Flytande parkeringshus” ska frakta fordon och projektlaster.
Det kinesiska rederiet Cosco Shipping Specialized Carriers har startat en ny direktlinje för rorotrafik mellan Göteborgs hamn och Asien. Huvuddelen av godset består av fordon, men de fartygen som trafikerar linjen är även anpassade för exempelvis projektlaster.
Trafiken från Göteborgs Hamn anlöper Singapore och de tre kinesiska hamnarna i Xinsha, Tianjin och Shanghai, och kommer inledningsvis att avgå en gång i månaden.
Göteborgs hamn har sedan liknande direkttrafik till Nordamerika respektive Oceanien och Sydamerika, men har fram till nu saknat denna typ av direktanlöp till Asien.
Enligt Richard Mellgren, Senior Business Development Manager på Göteborgs Hamn, blir den nya direktlinjen ”ett fantastiskt tillskott till hamnens totala erbjudande”.
— Det är väldigt roligt att trafiken nu är i gång och att de första testanlöpen mött ett så starkt intresse. Linjen är en viktig del i vårt uppdrag att vara en garant för näringslivets access till omvärlden, säger Richard Mellgren.
Erik Lund Eriksen är Partner Director på Cosco Shipping Lines Nordic:
– Göteborg är en viktig fordonshubb i norra Europa men har fram tills nu saknat direktanlöp till Asien för RO/RO-trafik (Roll On/Roll Off). Vi är jätteglada att komma i gång med den här servicen som är starkt efterfrågad av våra kunder, säger Erik Lund Eriksen.
De nya fartygen är 199,9 meter långa och 38 meter breda. Med 13 däck och plats åt 7 500 fordon uppges fartygen närmast liknas vid gigantiska flytande parkeringshus. Fyra av däcken är dessutom höj- och sänkbara vilket innebär att man kan transportera en stor variation gods utöver bilar som större maskiner och projektlaster av de mer udda och skrymmande slagen.