Ännu ett truckföretag har etablerat sig i småländska Ljungby. Nu har nykomlingen Camblift lanserat sin första reachstacker.
Trakten kring Ljungby i Småland är något av en metropol när det gäller truckföretag. Här etablerades företaget Kalmar, här finns Svetruck och, några mil söderut, hittar man Konecranes.
Här finns också Merlinum Forklift, ett företag som startades 2014 av bland annat Carl-Olof Eckerbom, Andreas Berglund och Mattias Karlsson. Nämnda tre personer bestämde sig 2019 för att lämna Merlinum för att istället satsa på det nya trucktillverkningsföretaget Camblift. Ytterligare två delägare anslöt till Camblift i form av Björn Nilsson, som tidigare varit reachstacker-ansvarig på Kalmar, samt familjen Parkander, tidigare ägare av SMV i Markaryd.
Nu har Camblift redan lanserat sin första produkt: en reachstacker med en lyftkapacitet på upp till 46 ton i första och andra containerraden. Maskinen finns med tre olika hjulbaser, där den längsta är från 6 300 millimeter upp till 7 500 millimeter. Lyfthöjden är upp till sex containrar, och reachstackern erbjuds med antingen eldrift eller dieseldrift.
— Visst går mycket i branschen mot el, men vi insåg snart att många av våra kunder inte har den infrastruktur som krävs för eldrift. Så för att tillgodose dessa kunder, och för att få upp volymen på försäljningen, så bestämde vi oss för att erbjuda bägge varianterna, säger Carl-Olof Eckerbom och berättar att man i skrivande stund — i mitten av juni — har sålt sex reachstackers, varav en är eldriven.
Camblift har inledningsvis siktat in sig på den svenska marknaden, men inom kort ska man börja ta sig in även i Norge.
— Sedan är planen att vi från 2023 ska vidare ut i världen, och där har vi faktiskt redan mycket på gång.
En längre artikel om Camblift och deras första reachstacker kommer i Transportnytt nr 6.