Tydlig minskning av e-handeln under årets tredje kvartal — Postnords senaste rapport bekräftar tidigare analyser.
För bara någon vecka sedan uppgav Svensk Handel att e-handeln minskar i både omsättning och volym, vilket är en bild som förstärks av den senaste e-barometern från Postnord.
Enligt Postnord minskade e-handeln med fem procent under årets tredje kvartal jämfört med samma period 2021.
Från Postnords sida betonar man dock att minskningen sker från de rekordnivåer som nåddes under pandemin.
— Den minskade nätförsäljningen ska ses i perspektiv till den enorma tillväxt som skedde under pandemin. Det vi ser nu är snarare en stabilisering av e-handeln än en negativ utveckling. Faktum är att e-handelstillväxten just nu ligger över sin historiska trendkurva trots nedgången efter pandemin, säger Mathias Krümmel, vd för Postnord Sverige i en skriftlig kommentar.
Enligt Postnord syns nu för första gången en minskning i prognosen för julhandeln. Andelen konsumenter som tänker köpa julklappar på nätet minskar i år från 63 till 61 procent i jämförelse med förra året. Dessutom minskar konsumenternas snittbudget för julklappar med drygt 100 kronor till 2 380 kronor per person.
Nämnas kan också att 26 procent av de tillfrågade konsumenterna tror att de kommer att spendera mindre pengar på julklappar i år än tidigare.
E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på en kombination av konsumentundersökningar och företagsundersökningar. E-handeln definieras i e-barometern som internetförsäljning av varor som levereras hem, till ett utlämningsställe eller hämtas i butik, lager eller utlämningslokal av konsument.