Minskar i både omsättning och volym — hoppet står till Black Friday och julhandeln.
Ny statistik från branschorganisationen Svensk Handel visar att den svenska e-handelns omsättning i oktober sjönk med 16 procent jämfört med samma månad förra året.
Detta gäller endast köp från svenska aktörer — inkluderar man även e-handelsköp från utlandet var utvecklingen i oktober ännu sämre: minus 17 procent.
— Undantaget september har omsättningen i e-handeln minskat betydligt varje månad 2022 jämfört med samma månad 2021. Det rör sig om en bred nedgång som drabbar flertalet branscher. Ackumulerat över året har omsättningen, trots den höga inflationen, minskat med 11 procent. Vi kan därför med säkerhet säga att försäljningen i volym har minskat betydligt mer än så, kommenterar Per Ljungberg, Chief Innovation Officer hos Svensk Handel.
Svensk Handel hoppas nu Black Friday och julhandeln ska lyfta e-handeln:
— Det är två exceptionellt viktiga händelser för e-handeln och företagen står väl förberedda. Nu hoppas vi på att årets sista mätningar visar på ett välbehövligt uppsving för en prövad bransch, säger Per Ljungberg hos Svensk Handel.
Här är länk till Svensk Handels rapport om e-handeln.