Volvo FH Electric får en batterikapacitet på 780 kWh och en räckvidd på 60 mil.
Volvo Lastvagnar visar för första gången upp sin nya batterielektriska lastbil. Enligt tillverkaren har nya Volvo FH Aero Electric potential att ”revolutionera långväga lastbilstransporter” — detta då den har utvecklats för just fjärrtransporter, vilket är ett segment som länge ansetts svårast att elektrifera.
Den nya ellastbilen från Volvo har en ny drivlineteknik, en så kallad e-axel, som skapar utrymme för mer batterikapacitet ombord. Nya FH Aero Electric kan därför ha åtta batterier ombord med en installerad batterikapacitet på 780 kWh.
Lastbilen är anpassad till den nya MCS-standarden (Megawatt Charging System), vilket gör att det tar cirka 40 minuter att ladda lastbilens batteripaket (från 20 till 80 procent).
Vidare har den nya ellastbilen en räckvidd på upp till 600 km.
– Det här är ett verkligt genombrott för utsläppsfria transporter. Nu kan transportföretag köra riktigt långa sträckor med eldrivna lastbilar utan att behöva kompromissa med produktiviteten. Den supersnabba laddningen och den höga lastkapaciteten gör detta till en mycket konkurrenskraftig lösning, kommenterar Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.
Volvo Lastvagnar kommer formellt att lansera och börja ta order på nya Volvo FH Electric under Q2-2026. Redan nu kan dock kunder kan skriva på en avsiktsförklaring om att köpa den nya lastbilen.
Volvo FH Electric har en totalvikt på upp till 44 ton.