Tyska fordonsföretag lanserar nytt fordonsmärke och en ny 7,5 tons ellastbil.
Den nya ellastbilen BAX 7,5 har tagits fram av den tyska specialfordonstillverkaren Paul Nutzfahrzeuge samt likaledes tyska fordonskoncernen BPW.
Enligt tillverkarna har lastbilen utvecklats i samarbete med speditörer, chaufförer och påbyggare, där syftet var att ta fram en miljövänlig distributionsbil.
BAX 7,5 har en tjänstevikt på cirka 3,6 ton och en maxlast på knappt 4 ton. Fordonet kan beställas som skåpbil med bakgavellyft eller som chassi för påbyggnad. Tillverkarna uppger att fordonet lämpar sig särskilt väl för innerstadstrafik, där den till exempel kan användas som distributionsbil, sopbil, städfordon samt kran- och bärgningsfordon.
Den nya ellastbilen har ett ”stort” batteripaket som ger en räckvidd på upp till 200 km, men kan också levereras med ytterligare ett ”litet” batteripaket med cirka 110–150 km räckvidd. Batterierna är placerade mellan rambalkarna.
BPW har utvecklat den nya bakaxeln med integrerade elmotorer. Detta innebär att man inte har någon motor på den vanliga platsen vid förarhytten, någon som enligt uppgift innebär att förarmiljön kan utformas med ett lågt insteg och där föraren sitter på ungefär samma höjd som i en SUV.
BAX 7,5 kommer att finnas i två olika hjulbaser: 3 365 mm eller 4 475 mm. Inledningsvis finns fordonet med singelhytt men beroende på efterfrågan planeras även för en variant med dubbelhytt.