Öppnar ny regulär järnvägslinje för gods från Haparanda till Göteborg.
Det finländska logistikbolaget Nurminen Logistics växer i Sverige genom att i april öppna en ny schemalagd järnvägssträcka från Haparanda och Umeå i Sverige till Göteborgs hamn.
Enligt Nurminen kommer den nya linjen att stärka de västra förbindelserna och öka företagens livskraft och konkurrenskraft, särskilt på Finlands västkust och i norr.
Som exempel nämner Nurminen att gods först kan transporteras från Vasa med Wasalines ropaxfartyg till Umeå, varifrån resan fortsätter med järnväg till Göteborg. I norr utförs lastning och lossning vid Haparanda terminal.
— Vår nya rutt öppnar alternativ och affärsmöjligheter för såväl industriföretag, rederier som transport- och logistikföretag, kommenterar Marjut Linnajärvi, ansvarig för Nurminens järnvägsverksamhet.
Hon fortsätter:
— Hittills har last från norra Finland först färdats många hundra kilometer med lastbilar till Helsingfors innan de har lastats på fartyg. Det bör noteras att från finska hamnar finns endast feeder-anslutning till Europa och först därifrån finns världshavsförbindelse. Tack vare den nya järnvägsförbindelsen Haparanda – Göteborg kommer sträckan till världshavsförbindelserna att förkortas avsevärt, och företagen kan minska sin klimatpåverkan och sina exportkostnader, där bränslekostnaderna är en betydande kostnad.
Gods på järnvägssträckan kan transporteras i både containrar och med släpfordon. Nurminen Logistics erbjuder vid behov sina kunder hela logistikkedjan enligt principen från dörr till dörr, inklusive spedition och terminaltjänster.