Snart säljstart för nya Renault Trafic E-tech Electric.
Den eldrivna versionen av Renault Trafic har varit på gång ett tag och från och med oktober inleds försäljningen i Sverige.
I och med lanseringen av Renault Trafic E-tech Electric har Renault en eldriven transportbil i varje klass, då man sedan tidigare Renault Kangoo E-Tech Electric och Renault Master E-Tech Electric.
Den nya Renault Trafic E-Tech Electric har ett litiumjonbatteri på 52 kWH samt en 90kW (120 hk) elmotor. Räckvidd är 297 km vid blandad körning.
Fordonet finns i två längder och två höjder och uppges enligt Renault ha en ”extrem flexibilitet och nästan obegränsade anpassningsmöjligheter från vårt nätverk av påbyggare”.
Här är mer detaljerad fakta för nya Renault Trafic E-Tech Electric:
– Två längder (5,08 m och 5,48 m) och två höjder (1,967 m och 2,498 m)
– Lastutrymme (i skåpbilsläge) från 5,8m3. meter till 8,9m3
– Upp till 4,15 m lastlängd (i L2-versionen med genomlastningsluckan i mellanväggen)
– Upp till 750 kg dragvikt och 1100 kg lastvikt
– Finns även som en chassiplatta-version gjord för påbyggnationer, till exermpel flakbil.
Följande tre typer av laddar finns att välja på:
– En enfas 7 kW AC-laddare som fungerar med alla typer av hemuttag
– En 22 kW AC snabbladdare för allmänna stationer, ger en 50 km räckviddspåfyllning (WLTP) på mindre än 25 minuter. Detta är standard på de versioner som kommer till Sverige.
– En 50 kW DC snabbladdare kommer att finnas tillgänglig nästa år som tillval.
Enligt Renualt inleds försäljningen i Sverige i oktober, och först ut är försäljningen av Trafic E-tech Electric L2. Trafic E-tech Electric L1 samt chassi-platta börjar säljas mot slutet av året.
Svenska priser är inte fastställda ännu utan bekräftas vid försäljningsstart i oktober.