Från och med 16 december är det tillåtet med EU-pråmar för inlandssjöfart i Sverige. I ett första skede tillåts pråmtrafik på Göta älv, Vänern och Mälaren.
EU har sedan ett antal år gemensamma regler för inlandssjöfart, det vill säga pråmtrafik på kanaler, floder och insjöar som gemensamt kallas inre vattenvägar. Enligt Sjöfartsverkets pressmeddelande har sjöfartsnäringen visat intresse för den här typen av trafik. Därför blir det nu tillåtet att bygga och utrusta pråmar enligt EU-reglerna.
Organisationen Ostkusthamnar i samverkan hör till dem som välkomnar beslutet. De nya regelverken kan underlätta sjöfartens möjlighet att avlasta landinfrastrukturen menar organisationen. Ostkusthamnar representerar ett tiotal hamnar från Piteå i norr till Kalmar i söder.
– Gods som idag körs på väg och järnväg kan istället fraktas på sjöar, säger Carola Alzén, vd för Mälarhamnar.
Fartyg som byggs och utrustas för inlandssjöfart tillåts bara trafikera vattenområden som har definierats som inre vattenvägar. Det blir fortfarande tillåtet använda konventionella fartyg som uppfyller de regler som hittills har gällt i Sverige.
I ett första skede kommer inlandssjöfart vara tillåten på Göta älv, Vänern och Mälaren. I framtiden kan fler områden aktuella. Det pågår en utredning på Transportstyrelsen om den saken.
Lagändringarna som varit nödvändiga för att införa EU-pråmarna i Sverige har nu genomförts och föreskrifterna är också färdiga. Varken enskilda EU-medlemsstat eller EU-kommissionen haft några synpunkter på dem.
Därför träder de i kraft den 16 december. De nya föreskrifterna reglerar hur fartyg i inlandssjöfart ska byggas och utrustas. Därutöver ska flera av de befintliga föreskrifterna för exempelvis bemanning och sjötrafikregler användas.