Blandade reaktioner på stoppad miljözon i Stockholms city.
Länsstyrelsen säger nej till den planerade — och omdebatterade — miljözonen i Stockholms city. Orsaken till Länsstyrelsens nej är att man inte anser att Stockholms stad har utrett konsekvenserna av miljözonen på ett juridiskt korrekt sätt.
Om miljözonen hade införts skulle det ha inneburit ett förbud mot bensin- och dieselbilar inom den röda zonen på kartan här ovan.
Länsstyrelsens besked möts av blandade reaktioner:
– Avgaserna i city ökar risken för både sjukdom och förtida död. Det har vi ett ansvar att agera mot. Nu behöver vi läsa Länsstyrelsens beslut och analysera hur vi bäst kan gå vidare. Målet är fortfarande att ha en miljözon på plats så snabbt som möjligt, kommenterar Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd vid Stockholms stad.
– Vi har arbetat mot detta tokiga förslag sedan första stund och är glada, men inte förvånade, över Länsstyrelsens beslut, kommenterar Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.
— Stadens utredning var undermålig, och valet av plats för miljözon fattades utan hänsyn till faktiska behov av bättre luftkvalitet, kommenterar Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag.