Bara en tiondel av tågfärjetrafiken till och från landet finns kvar. Härom veckan diskuterades transportsättets liv eller död i riksdagens trafikutskott.
– Om industrin inte vill satsa på konventionell järnvägstrafik kommer den att dö, säger Trelleborgs hamns vd Jörgen Nilsson till Transportnytt.
Tågfärjorna stod på 1900-talet för en väsentlig del av den tunga industrins exportflöden. Men sedan dess har volymerna snabbt krupit nedåt. Idag finns tre tågfärjelinjer från Trelleborg och Ystad. De går till Rostock, Sassnitz och Swinoujscie.
– Alla pratar om att föra över gods från väg till järnväg men vi ser att det inte har funnits incitament för det, säger Jörgen Nilsson.
– Nu flaggar vi för att om man inte får upp volymerna, så kan inte hamnar och rederier fortsätta att erbjuda infrastrukturen.
I Trelleborgs hamn rullade cirka 20 000 tågvagnar av eller på en färja förra året, och i år har volymerna minskat ytterligare. När Transportnytt ringer Jörgen Nilsson har han inte de historiska jämförelsetalen framför sig, men han gör en grov uppskattning att trafiken idag bara är runt en tiondel jämfört med före sekelskiftet.
Öresundsbron, som invigdes år 2000, står för en del av avbräcket. Dessutom har andra konkurrerande transportsätt har tagit andelar. Rena containertransporter i kortsjötrafik, på bil och på tåg är naturligtvis ett alternativ. Men det finns också transportupplägg där lastade trailrar går på kombitåg genom Sverige till färjelägena i Skåne. Där väntar utländska dragbilar som tar över transporten på de vanliga färjorna
Det är SSAB med sin stålexport som dominerar rälstrafiken på tågfärjorna.
– Det är ett nationellt intresse att behålla tågfärjorna. Vi behöver dem bland annat av beredskapsskäl, hävdar Dan Nordqvist som är chef för järnvägstransporter på SSAB.
Han menar att om Öresundsbron blir avskuren eller om det sker en olycka som skär av järnvägen genom Danmark så innebär det stora problem för både handel samt import- och exportindustri, inte bara SSAB
– Tågfärjorna är den enda redundansen i systemet, säger han
Frågan om tågfärjorna nu tycks rulla över från kampen om marknadsandelar till diskussionen om landets beredskap, och därför kan landa i statens knä.
Vid ett möte i riksdagens trafikutskott i slutet på oktober fick Jörgen Nilsson och hans kollega från Ystads hamn, Björn Boström, tillfälle att ge ledamöterna sin bild av situationen.
– Om vi får ett haveri på Öresundsbron – hur ska då stålet gå från Sverige, frågar sig Jörgen Nilsson.
Alexander Kristofersson
Mats Udikas