Näthandeln med varor ökade 14 procent det tredje kvartalet jämfört med ett år tidigare, visar e-barometern.
Distansförsäljningen av varor till konsumenter via internet ökade under juli till september med 14 procent jämfört med motsvarande period 2011. Det konstateras i e-barometern, som sammanställs av Posten, Svensk distanshandel och HUI Research.
Totalt väntas den svenska e-handeln i år landa på 31,3 miljarder kronor, att jämföra med förra årets 27,7 miljarder.
Snabbast växer försäljningen av varor inom sport och fritid, hela 24 procent gentemot ett år tidigare. Det relativt mogna området böcker och media växte 5 procent. Det enskilda område som står för störst försäljning, hemelektronik, växte 13 procent.
Den sammantagna tillväxtsiffran på 14 procent var den högsta i undersökningen sedan fjärde kvartalet 2010.
Inför julhandeln räknar var tredje konsument att använda nätet för den. Dessa, som tänker e-julhandla, räknar med att göra det för i genomsnitt 1 711 kronor. Konsumenterna uppges räkna med att beställningar måste läggas senast den 16 december för att varorna ska hinna hem i tid. Handlarna utgår dock ifrån att de kan fixa leveranserna av varor beställda så sent som den 20 december.
Spårbarheten är intressant för konsumenterna. På frågan om i vilka situationer det är viktigt att kunna följa hur långt en vara har kommit, svarar bara 6 procent att det aldrig är viktigt. 37 procent svarar att det är viktigt i alla situationer.
Åtgärder som handlarna tänker genomföra nästa år rör bland annat tryggheten för kunderna och införandet av fler betalningsalternativ.