Nu får de svenska näringslivsföreträdarna understöd av danska kollegor i lobbyarbetet för förstärkt järnväg. I ett brev till de ministrar och generaldirektörer som ansvarar för rälsen ropar de gemensamt efter dubbelspår hela vägen från Sverige till kontinenten.
Det avbrott på järnvägsförbindelsen mot Tyskland som blev resultatet av en dansk tågurspårning den 29 november har berört omkring 60 godståg per dygn till och från Sverige. Det skriver de transportansvariga hos Svenskt näringsliv respektive Dansk industri, tillsammans med ordföranden för svenska Näringslivets transportråd, i en skrivelse till de två ländernas ansvariga ministrar och generaldirektörer.
Att trafiken enligt uppgift kan komma igång tidigast den 19 december ser de som ett uttryck för den oacceptabla sårbarheten. Samplanering länderna emellan är ett av huvudkraven. De efterlyser också dubbelspår längs hela sträckan från Sverige till Tyskland.
”Enkelspår bör inte förekomma i för näringslivets transporter vitala godsstråk”, skriver gruppen. Den vill även se att frågan om ökad redundans i de viktigaste transportkorridorerna lyfts fram inom EU i det så kallade Ten-T-arbetet, där vissa effektiva godskorridorer bland annat på järnväg ska prioriteras.
”Effekten av att export från Sverige på järnväg försenas är tappad konkurrenskraft för näringslivet, utebliven fakturering och försämrade kundrelationer i en allt hårdnande internationell konkurrens”, framhåller de tre avsändarna: Näringslivets transportråds ordförande Per Bondemark, Dansk industris transportdirektör Michael Svane samt Mårten Bergman som är infrastrukturansvarig vid Svenskt näringsliv.