Grönt ljus för utbyggnad av Malmö hamn — projekt väntas pågå till år 2040-2045.
Malmö stad har en en längre arbetat för att bygga ut stadens hamn. I detta arbete ingår en utfyllnad i Norra hamnen, något som överklagats av Naturskyddsföreningen i Skåne.
Nu meddelar dock Högsta domstolen att man inte beviljar prövningstillstånd för ärendet ifråga. Det innebär i korthet att Mark- och miljööverdomstolens positiva beslut omn utfyllnad står fast och att arbetet med att utveckla hamnens kapacitet kan fortsätta.
— Det här betyder att vi kan fortsätta att planera för Malmös utveckling i området, vilket är värdefullt för staden men framför allt för hamnen som nu kan utökas med en yta motsvarande 52 fotbollsplaner. Utbyggnaden är en nödvändighet och en förutsättning för att skapa hundratals nya arbetstillfällen, kommenterar Andreas Schönström (S), kommunalråd och tekniska nämndens ordförande.
Utbyggnaden i hamnen kommer att bestå av en konstgjord halvö via en utfyllnad i Norra hamnen. Utfyllnaden gör det möjligt att ta emot större fartyg och hantera en ökad mängd gods. Den kommersiella delen av hamnverksamheten flyttas därmed längre ut från den centrala staden.
Enligt aktörerna i staden stärker utfyllnaden och utbyggnaden också omställningen till hållbara transportmedel — detta eftersom järnvägen kan byggas ut för godstransporter.
Utfyllnaden kommer ske genom att en vall byggs i vattnet. Innanför den kommer massor att läggas, ett arbete som beräknas ta tio år. Därefter kommer marken att bearbetas under ett antal år innan den kan användas. Runt 2040–2045 väntas marken vara klar för hamnverksamhet.
— Vi är glada över en ny utfyllnad i Norra Hamnen som skapar nya, potentiella affärsmöjligheter för vår verksamhet och vi ser beslutet som mycket positivt för hamnens utveckling, kommenterar Barbara Scheel Agersnap, vd för Copenhagen Malmö Port.