Snabbväxande MSC är på väg att överta allianspartnern Maersks plats som världens största containerrederi. MSC:s nya fartygsbeställningar innebär att Maersk redan om två år får svårt att hävda att man är störst.
Med en ny order på fem fartyg på 23 000 teu vardera från sydkoreanska varvet Daewoo kommer MSC upp i 16 beställda fartyg på sammanlagt hela 305 352 teu, bedömer analysföretaget Alphaliner.
Med de nya leveranserna växer MSC:s flotta till ungefär samma nivå som den danska rederijätten Maersk förklarat att man vill hålla sig till och inte överskrida. På en bokslutskonferens i augusti bekräftade Maersks vd Sören Skou detta och lade till att:
– Vi vill fortsätta att vara disciplinerade vad gäller kapacitet och hålla oss till vår riktlinje på runt 4 miljoner teu i bruk, för det hjälper till att hålla nyttjandegraden uppe och enhetskostnaderna nere.
För närvarande är den samlade kapaciteten 4,2 miljoner teu, men det förklaras enligt Sören Skou av att ovanligt många fartyg ligger på varv för ombyggnad till bättre avgasrening för att klara IMO 2020. Det har gjort det nödvändigt att chartra in tonnage i högre grad än normalt.
MSC har länge varit djärvare än Maersk vad gäller att beställa nya fartyg och Maersk innehar inte längre världsrekordet i att äga det allra största containerfartyget. Det rekordet övertog MSC i somras, när MSC Gulsun på 23 765 teu togs i trafik.
I branschorganet Loadstars nyhetsbrev spekuleras nu i om inte Maersks styrelse känner press på sig att omvärdera sin kapacitets-trategi.
Det skulle kunna leda till att Maersk börjar leta efter uppköpskandidater för att på det viset slå vakt om sina marknadsandelar. Detta i konstrast till familjeägda och Genuabaserade MSC:s strategi att enbart växa organiskt, det vill säga i egen regi, vilket i sin tur skulle betyda att MSC måste uppträda mer aggressivt på sina marknader för att få täckning för sin ökade kapacitet.
Sedan de två rederierna började samarbeta 2015 har MSC vuxit snabbare organiskt än vad partnern har lyckats med, genom uppköp. En anonym källa hos Maersk hävdar enligt Loadstar att eftersläpningen till stor del handlar om en missbedömning av hur man skulle hantera utsläppskraven och installation av så kallad skrubberteknik på fartygen:
– Se på skrubbersituationen. MSC gick ut direkt och sade att det var självklart med skrubberteknik på fartygen för att uppfylla IMO 2020, medan våra killar beslöt sig för att gå vägen över lågsvavligt bränsle. Så vi halkade efter, säger en Maerskanställd till Loadstar.