Coop och Mobione testar tekniska lösningar för att garantera att matkassarna aldrig blir för varma under transporten.
Den snabba tillväxten inom e-handeln ställer nya kvalitetskrav, särskilt om varorna går ända hem till kunderna och består av kylda och frysta matvaror. Det gäller att kunna visa papper på en obruten kylkedja från Coops lager hem till kundens dörr.
Bengt Ericsson är kundansvarig på Mobione. Coop Online har levererat mat länge på ett bra sätt, betonar han.
– Men det är delvis nya förutsättningar nu, säger Bengt Ericsson. Vi märker tydligt att det är ett nytt fokus nu, inte minst efter den rekordvarma sommaren och Robert Aschbergs uppmärksammade reportage med många upprörda konsumenter för att en matleverantör inte skötte sig.
Många fick upp ögonen för att man måste köra hem mat på ett kvalitetssäkrat sätt. Leverantörerna insåg behovet av att också kunna dokumentera att hela transporten skett under rätt temperatur.
Först ut är Coop i Stockholm som med ett ospecificerat antal bilar kommer testa olika tekniska lösningar tillsammans med Mobileone.
– Vi har en fast monterad central enhet som vi kan koppla till mobila temperatursensorer. Så har vi en annan lösning där centralenheten är batteridriven och mobil så att man kan flytta den mellan olika bilar om så skulle behövas. Piloten handlar om att se vad som fungerar bäst för Coops behov.
Ibland han man kontrakterade bilar som bara kör åt Coop, i andra fall hyrs bilar in tillfälligt eller regelbundet för vissa dagar i veckan. Om transportföretaget har andra kunder och blandade transporter påverkar det teknikvalet.
– Chauffören är den som hanterar utrustningen som rapporterar in data till en molntjänst, fortsätter Bengt Ericsson. Via webben kan ledningen fortlöpande se var bilarna befinner sig på en karta, liksom kassens temperatur.
Systemet kan också sammanställa rapporter över tid. Hur såg tidigare leveranser ut? Det blir ett planeringsverktyg.
– Hos Coop är det kundtjänsten som får frågor från konsumenterna, så det är främst personalen där som behöver verktyget för att kunna svara på var leveransen är och ibland även andra synpunkter på leveransen.
Så finns en larmfunktion. Blir det för varmt bak i bilen måste problemet åtgärdas. Larmet kan gå till kundtjänsten, till transportledningen eller ända ut till chauffören.
Coop funderar även på leveransskåp med temperaturzoner både för kylda och frysta varor. Tanken är att placera dem på parkeringar, i villaområden eller vid knutpunkter som stationer eller storrå arbetsplatser.
Första testbutik för e-handelsskåpen blir Stora Coop i Varberg.
I Helsingborgsområdet testar Coop tillsammans med Nowaste en prenumerationstjänst kallad E-drop. Coop levererar kassar till kylda skåp i bostadsområden, men utan del i distributionsaffären som ägs av Nowaste.
– Utlämningsskåpen har vi inte diskuterat med Coop på det här stadiet, säger Bengt Ericsson. Vi kommer visserligen från fordonssidan, men våra kunder har också ofta sina varor i lager eller dockningsplatser, så visst finns det kopplingar.
Mobiones starka kort i konkurrensen är företagets långa erfarenhet av just livsmedelstransport, framhåller Bengt Ericsson och ger som exempel på kundsidan Grönsakshallen i Sorunda, Menigo Foodservice samt Norrmejeriernas åkeri.
– Att hantera livsmedel är inte trivialt, fortsätter han. Det finns en mängd lagar, regler och branschstandarder man måste behärska. Våra tjänster är mycket mer än en teknisk pryl.
– Men matkassar är nytt för oss. På frågan om Coop blir först i Sverige med denna typ av tjänst måste jag passa.
Före sommaren är det tänk att piloten med Coop ska vara avslutad.
Mats Thorén