Att förbjuda transporter av fisk med flygplan senast 2023 är ett förslag från en expertgrupp som presenterade sin rapport om havsresurser på FN:s klimatmöte. Branschbedömare anser att en sådan åtgärd skulle vara ett dråpslag mot Norge.
I Norge gick 230 000 ton fisk med flygfrakt under förra året. Främst är det färsk lax som flygs till Asien för att bli sushi eller sashimi. Denna typ av transporter bör av klimatskäl stoppas senast år 2023, enligt expertrapporten ”The Ocean as a Solution to Climate Change”.
Det USA-baserade World Research Institute står bakom rapporten som presenterades på FN:s klimatmöte nyligen. I styrelsen för expertpanelen ingår ledande politiker från en rad länder med långa kuststräckor. Det är bland annat Norges statsminister Erna Solberg
I en intervju med Sveriges Radio Ekot protesterar analytikern Paul Aandahl på Norges sjömatsråd mot vad han kallar en slags flygskam för fisk.
– Den fisken som går från Europa till Asien utnyttjar ledig kapacitet, det går i dag tomma flyg från Europa till Asien.
Aandal tror därför att ett eventuellt stopp för fisktransporter med flyg bara skulle ge en liten effekt på koldioxidutsläppen.
Flygfraktkonsulten Lars-Gunnar Comén hos Euroavia International ger en delvis annan beskrivning av situationen:
– Det går mycket norsk lax på passagerarplanen ut från Norge, på så vis är det sant. Men det lyfter sju, åtta fraktplan per dag från Gardemoen med i princip bara fisk ombord. Omkring 80 procent av all flygfrakt från landet är just lax.
Ett flygförbud skulle vara ett dråpslag mot Norge, inte i första hand för flygfrakten, utan för nationen, fortsätter Lars-Gunnar Comén:
– Fisket och seafood är tänkt att flerdubblas under kommande år och Norge blir alltmer beroende av denna export som är landets näst största inkomstkälla efter oljan.
– Det finns visserligen forskning kring hur man skulle kunna frakta färskvaror per tåg eller båt i framtiden på sådana avstånd, men idag är det helt omöjligt.
Inom Europa fraktas laxen med antingen bil eller båt, inte med flyg. Det finns exempel på färskvaror där man löst problemet tekniskt, bland annat vad gäller blommor från Sydamerika till Europa. Men då har man fått ta till kemikalier, förklarar Lars-Gunnar Comén:
– För mat är det hårdare. I de flesta länder får inte livsmedel behandlas överhuvud taget. Under de kommande 5–10 åren tror jag inte vi får se några transportlösningar som skulle kunna ersätta flyget vad gäller färskvaror till från till Asien.
I miljödebatten överbetonas ofta klimatvinsterna med att flytta frakt från flyg till båt eller landsväg, menar han.
– Ja, det tycker jag. De som säger att till exempel närodlat alltid är skonsammare för klimatet glömmer ofta bort att det kräver en mindre energiinsats, flyget inräknat, att odla i varmare klimat jämfört med att odla på kallare breddgrader där det krävs växthus.
Mats Thorén