Andelen företag som betalar extra för miljövänligare transporter har ökat från 3 procent till 21 procent på fyra år. Det visar en undersökning bland transportinköpare som Svenska Miljöinstitutet, IVL, har gjort tillsammans med Chalmers tekniska högskola och Göteborgs universitet.
Linda Styhre, forskare på IVL, säger i ett pressmeddelande att miljöfrågorna fortfarande har för låg prioritet hos transportköparna i förhållande till andra krav som ställs på åkare och speditörer.
– Det är ett reellt problem för en omställning av transportsystemet, fortsätter Linda Styhre. Vi hoppas dock att den här ökade betalningsviljan är början på en positiv trend. Vi har gjort den här undersökningen två gånger tidigare men det är först nu som vi ser att betalningsviljan för miljövänligare transporter har ökat markant.
Det vanligaste miljökravet som transportköpare ställer vid upphandling är hög miljöklass på lastbilarna. Ett annat krav som har ökat signifikant under senare år är användningen av förnybara bränslen.
Transportinköpare kompromissar däremot sällan med transporttiden och det är ett problem menar Linda Styhre vidare. Tidsrestriktionerna hanteras ofta så att det missgynnar möjligheten till samlastning och effektiv planering. Beställningen av snabba och omedelbara leveranser sker lite slentrianmässigt och borde kunna hanteras annorlunda, anser hon.