Mönsterdjupet är en ofullständig indikation på hur bra däcken bromsar på våt vägbana, enligt ett ögonbrynshöjande utspel från däcktillverkaren Michelin. Enligt företaget finns inget samband mellan olycksfrekvens och mönsterdjup.
Vår respekt för kompetensen hos en av världens ledande däcktillverkare, Michelin, är hög. Alltså är det uppseendeväckande när man från Michelin påstår att vissa däck har nästan samma bromsegenskaper på våt vägbana när de slitits ner till den lagliga gränsen för sommardäck på 1,6 mm som vissa nya däck!
Att byta däck för tidigt resulterar i att ytterligare 128 miljoner däck används i Europa per år, motsvarande 9 miljoner ton mer koldioxid årligen. Michelin anser att det enda kriteriet för säkerhet är däckens prestanda, inte mönsterdjup.
Notera att man från Transportstyrelsen rekommenderar däck med ”minst 3 millimeter för att ge bra friktion vid fuktig vägbana”.
Michelin påstår också att deras testresultat styrks av nya oberoende studier vilka rapporterar att det inte finns något påvisat samband mellan olycksfrekvens och mönsterdjup.
Förhoppningsvis kommer vi att kunna räta ut några frågetecken i en större artikel om transportbilsdäck i Transportnytt nr 8, som utkommer den 19 oktober.
Christer Andersson