En vecka efter att elbilspionjären Tesla i somras presenterat planer på tunga elfordon, kontrade Mercedes med att presentera en färdig konceptbil som ska visas offentligt på IAA i september. 335 hästkrafter och 20 mils räckvid hör till egenskaperna hos den tyska tillverkarens eldrivna tunga distributionsbil Urban etruck.
Ren och tyst, det vill säga lämpad för distribution i stadsmiljö, blir den nya treaxliga bilen. De två hjulnaven på bakaxeln har försetts med varsin 125-kilowattsmotor. Motorvridmomentet på 2 x 500 Nm kan utvecklas från start. Någon drivlina för bränslen har den inte.
Batterierna på totalt 212 kilowattimmar ska räcka för att köra ut 26 ton gods i en slinga på 20 mil. Batterierna laddas i stationära laddare, så lastbilen bär inte laddningsutrustning med sig. En laddning ska ta två till tre timmar med den överföring som används, kallad CCS Typ-2, med 100 kilowatt.
Drivlinan väger 1,7 ton mer än på en motsvarande dieseldriven bil. Om ett EU-förslag går igenom ska bilar med alternativa drivlinor få väga ett ton mer, och i så fall räcker det alltså att pruta 700 kilo på lasten.