En rymligare hytt och och nya chassilösningar för fjädring och hjulupphängning var de viktigaste nyheterna när Volvo Lastvagnar gjorde sin lansering av de nya flaggskeppen i FH-serien. Nya drivlinor med motorer och växellådor kommer också, men här väntar Volvo med att lämna de närmare detaljerna till någon gång nästa år.
De stora modellerna i FH-serien är viktiga för Volvo Lastvagnar, både för image och lönsamhet. Det var nästan tjugo år sedan den nuvarande FH-modellen kom. Under våren 2013 börjar de första leveranserna av ersättaren.
När Volvo nu presenterar den nya plattformen sker det inför en av årets internationella branschhändelser, den stora lastbilsmässan IAA i Hannover som arrangeras i månadsskiftet september-oktober. Nya Volvo FH kommer naturligtvis att vara ett dragplåster på den mässan.
Det är dessutom ett drygt år tills dess att EUs krav på avgasutsläpp från lastbilar åter skärps. 2014 blir avgasnormen Euro 6 blir obligatorisk. Biltillverkarna tvingas göra genomgripande förändringar av sina motorprogram på grund av de skärpta reglerna för utsläpp av partiklar och kväveoxider.
Vid lanseringen av den nya FH berörde Volvo bara drivlinan översiktligt. De första bilarna i nya FH-serien kommer att levereras med dagens befintliga motorprogram, alltså huvudsakligen Euro 5-motorer. Volvo har idag en 13-liters motor som klarar kraven i Euro 6.
Men för bilarna som ska levereras under 2014 kommer det att finnas 16-liters motorer som klarar kraven i Euro 6. Motorerna kombineras med en kommande dubbelkopplad version av den automatiserade växellådan I-shift. Den nya drivlinan kallas då ”I-Torque”. Den nya drivlinan kommer att ge bränslebesparingar på omkring 5 procent, jämfört med motsvarande Euro 5-motor hävdar Volvo.
Ytterligare uppemot 5 procent kan sparas med den utlovade farthållarfunktionen I-See som hjälper föraren köra ekonomiskt i backar. Se Volvos nya farthållare minns varje backe.
Nya Volvo FH har blivit en kubikmeter större invändigt. Utrymmet används för att höja komforten och ge mer plats för förarens personliga tillhörigheter. Ståhöjden ökar i hytten.
Volvo understryker vikten av en komfortabel förarmiljö, både under arbetstid och under vila. Att ha bra förare är av strategisk betydelse för åkeriföretagen, och bekväma och moderna bilar drar till sig de bästa förarna. Volvo är dock inte ensam bland de stora bilföretagen med det argumentet, det är återkommande oavsett tillverkare.
Förarplatsen med ratt, instrument och reglage ger ett intryck som en modern personbil. En skillnad är det stora antalet knappar på ratten som används för att styra en rad funktioner. En nyhet är att rattens vinkel är inställbar i förhållande till rattstången, så kallad ”neck-tilt”. Därutöver kan rattstången vinklas i förhållande till bilgolvet. Större fönsterytor ger mycket god sikt runt om.
Backspeglarna har fått en helt ny utformning som gör att de inte längre skymmer snett framåt i siktfälten. Något som den erfarna Volvochauffören som visade bilen för mig verkligen uppskattade. Lättaste sättet för ett otränat öga att skilja nya FH från den tidigare är också att titta på backspeglarna.
Några dagar före lanseringen släppte Volvo nyheten att man kraftigt förbättrat väghållningen hos den nya bilen. Det sker bland annat med en delad framaxel som enbart kommer att finnas som tillval till FH16, alltså de största bilarna med 16-litersmotor. Se Stunttrick hjälper Volvo lansera den nya modellen.
Den samlade europeiska presskåren fick inte förvissa sig om att uppgifterna om väghållningen stämmer. Något tillfälle för provkörning fanns inte under premiären för nya FH-serien.
Det finns självklart inga skäl att tvivla på Volvos utsagor. Det är dessutom omvittnat att den nya bilen har gått igenom ett mycket omfattande testprogram under många år. Det finns många bilder och vittnesmål från vägarna om maskerade FH-bilar.
Volvo har förbättrat luftfjädringen för bakaxeln. Med hjälp av luftfjädringen kan chauffören ändra höjden hos bakvagnen. Den nya lösningen ger ökade möjligheter att reglera höjden när man kopplar på olika typer av släp och växelflak på bilen.
Till den nya bilen har Volvo också utvecklat en fjärrkontroll som är avsedd för chauffören ska kunna stå bredvid och styra flera olika funktioner. Det gäller både funktioner hos själva bilen, men också trailrar och olika utrustningar från tillbehörstillverkare och påbyggare.