Misstanke om brott mot de nya yrkestrafikreglerna? Då ska lastbilen kunna klampas.
De skärpta regler för utländsk yrkestrafik som införs på svenska vägar den 15 juni innebär bland annat att utländska transportföretag ska anmäla en utstationerad förare till Arbetsmiljöverket senast samma dag som denne börjar köra i Sverige.
Saknas korrekta papper tilldelas transportföretaget en sanktionsavgift. För att säkerställa att detta verkligen sker föreslår nu regeringen att klampning, det vill säga fastlåsning, ska kunna ske av fordonet — något som redan idag kan ske vid andra överträdelser av cabotagereglerna.
– Svenska löner och villkor ska gälla på vägarna och det ska kosta att fuska. Regeringen har redan infört EU:s högsta sanktionsavgift för olagliga transporter, nu utökar vi möjligheten att låsa fast fordon för att säkerställa att sanktionsavgifter betalas. Så tar vi krafttag mot fusket, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i ett uttalande.
Utöver detta vill regeringen se hårdare tag mot ohederliga företag, däribland inom transportsektorn i samband med upphandlingar inom infrastrukturområdet.
Trafikverket får därför i uppdrag av regeringen att redogöra för hur myndigheten arbetar mot brottslighet i samband med bland annat upphandlingar, för att förhindra att kriminella får del av dessa pengar. Trafikverket ska också upprätta en handlingsplan för arbetet framåt.
— När regeringen nu gör en historisk satsning på infrastrukturen i Sverige ska inte en enda skattekrona gå till skumraskföretag. Jag vill se sund konkurrens mellan seriösa företag. Regeringens satsning mot arbetslivskriminalitet gäller inte minst transportsektorn, kommenterar Tomas Eneroth.