PROVKÖRNING. Nya Volkswagen Transporter T7 erbjuder många extra funktioner, har ett brett urval av motorer och är perfekt i stadstrafik. Men många av tillvalen är lite väl dyra.
Design har alltid betytt mycket för mig. Jag noterar därför att Volkswagen Transporter har den där typiskt lådlika formen som passar ett fordon som ska fungera som en transportbil. Samma form har också det mindre syskonet ID.Buzz Cargo, som dock är snudd på överdesignad.
Lite märkligt är det dock att nya VW Transporter inte har några som helst spännande linjer och i mina ögon är ganska slätstruken.
Men utseende är inte allt. Skönhet kan också komma inifrån och så är det med nya Transporter som erbjuder mer av allt. Bättre utrymmen, lastförmåga, dragkapacitet och ett brett urval av motorer samt en åttaväxlad automatlåda. Som om inte det vore nog har nya Transporter också fyrhjulsdrivning, eller 4Motion som det heter på VW-språk.
Nytt chassi
Chassit är nytt och det delar Transporter med Ford Transit Custom. Nya Transporter har vuxit med 15 centimeter på längden och 13 cm på bredden, något som påverkat både karosstorlek och lastutrymme. Nya Transporter finns i två utrustningsnivåer och två storlekar: ”Normallång” (505 cm) eller ”Lång” (545 cm) samt två takhöjder (198-250 cm). Med den långa versionen, som testbilen, går det att få in tre EU-pallar på längden.

Lastvolymen är från 5,8 till 9 kubikmeter och lastvikten är upp till 1,3 ton.
Även släpvagnsvikten har ökat – nu med 300 kilo, vilket innebär att nya Transporter som mest får dra 2,8 ton. Men då krävs en dragkrok som går att beställa för 4 100 kronor — monterad och klar. Testbilen hade också lastutrymmespaketet, vilket betyder inklädda karossidor och en matta till en extrakostnad av 8 700 kronor.
Lasta i och ur görs genom den tvådelade bakluckan där lastbredden är 140 cm mellan dörrposterna eller genom skjutdörren på höger sida, vilken är standard och öppnar 103 cm. Vill man även ha en skjutdörr på vänster sida så går det att beställa för 6 700 kronor.

Trångt dörrhål
Innanför dörren och uppe på instrumentpanelen finns en mugghållare som även fungerar som draghandtag när man ska ta sig in och upp i förarsätet. Det är dock inte helt lätt även om det finns ett litet trappsteg innanför dörren. Detta beror på att dörrhålet är ganska trångt och att både A-stolpen och därmed också vindrutan har flyttats bakåt och tyvärr inkräktar på instegsutrymmet.
Instrumentpanelen är snygg och här finns ett par finesser. Till höger om ratten, bredvid instrumentklustret sitter start-/stoppknappen (nyckellöst alltså) och under denna finns den elektroniska parkeringsbromsen.
Att sitta tre i bredd går alldeles utmärkt även om mittsätet är något smalare. Framför mig har jag ratten som är av typen multifunktionsratt (plus 2 800 kronor) med värme. På höger sida om ratten sitter växelreglaget till automatlådan bra placerat.
Turbodieseln vaknar till liv
Efter ett tryck på startknappen vaknar turbodieseln till liv och instrumentklustret lyser upp. I mitten av instrumentpanelen lyser även 13-tumspekskärmen upp med alla sina symboler, varifrån man styr de flesta av bilens funktioner. Bland dessa visas vad backkameran ser.

På tal om backkamera så ingår inte den i basutrustningen utan kostar 6 800 kronor. Då ingår också p-sensor fram. P-sensor bak är däremot standard.
Ett plus är att utöver touchknappar så finns här också vanliga knappar på instrumentpanelen och ratten, vilka är lättare att använda om det är mörkt eller på vintern då man kanske kör med handskar. Här kan man också koppla ihop sin smartphone med Android eller Apple CarPlay.
Som tillval kan en digital innerbackspegel beställas för 12 900 kronor. På tal om tillval så är inte klimatanläggning standard utan kostar 14 100 kronor extra. Överlag ganska dyra tillval, tycker jag.
Naturligtvis har nya Transporter så gott som alla säkerhets- och förarassistanssystem.

Utmärkt sittkomfort
Sittkomforten är mycket bra även om jag gnällde lite om det trånga insteget. I stadstrafik känns skåpformatet helt perfekt när man ska göra snabba stopp för att lämna eller hämta paket/varor eller när den ska användas som en hantverksbil. I högre hastigheter ökar ljud och bullernivå – speciellt om lastutrymmet är tomt.
Åtta motoralternativ finns att välja mellan. Dieslarna hänger med och till Transporter finns tre nyutvecklade TDI-motorer att välja mellan (110, 150, 170 hk). Till det en sexväxlad manuell låda till det minsta motoralternativet med framhjulsdrivning. De två starkare turbodieslarna har även de framhjulsdrivning eller fyrhjulsdrivning samt åttaväxlad automatlåda.
När det gäller el så finns helelektriska e-Transporter med effekt på 115, 136, 218, och 286 hk samt ett batteripack på 64 kWh. Då blir det bakhjulsdrivning och steglös CVT-låda som egentligen är en enkel strömställare: av eller på.

Det sista motoralternativet är laddhybriden Transporter eHybrid som även den har en CVT-låda och en elmotor på 232 hk. Transporter eHybrid kommer dock först till hösten.
Flera alternativ
Som ett plus finns nya Transporter även som buss, pickup med dubbelhytt och naturligtvis också som påbyggnadschassi till den som vill bygga något eget.
Förutom att testbilen hade en 150 hästars TDI under huven och automatlåda, vilket gjorde den över 50 000 kronor dyrare än basversionen, så var den också extrautrustad för lika mycket pengar. Så från baspriset på 382 200 kronor slutade prislappen på 501 600 kronor.
Ford har gjort det mesta utvecklingsarbetet och tilläggas kan att de båda modellerna VW Transporter och Transit Custom tillverkas sida vid sida i Fords turkiska fabrik.
————————————————–
Volkswagen Transporter TDI 150 L2
Pris: från 382 200 kr (testbilen TDI 150 L2 på bilderna: 501 600 kr)
Motor (hk/kW): el 115/85, 136/100, 218/160, 232/171, 286/210; diesel 110/81, 150/110, 170/125 (WLTP 6,9-9,0 l/100 km)
Lastutrymme l/b/h (cm) resp m3: 260-300/177/(139 mellan hjulhus),131 resp 5,8- 9,0
Vikter (ton): 1,0-1,3 last, 2,3-2,8 släp
Längd/bredd/höjd (cm): 505-545/203/198-250
Garantier (år/mil): 5/20 000 nybil, 3 lack, 12 rostskydd
Konkurrenter (baspriser): Ford Transit Custom (411 000 kr), Mercedes Vito (365 200 kr), Renault Trafic (385 900 kr).
Samtliga angivna priser är exkl moms.
————————————————–
Plus
– Drivlinor med många valmöjligheter
– Smidig och lättkörd
Minus
– Dyra tillval
– Trångt att ta sig in i kupén
















