Den svenska Maxtrucken har börjat tillverkas i en första nollserie om fem exemplar. Modellen visas på logistikmässan Logimat i Stuttgart och ska sedan testas på ett stort svenskt företag.
Den svenskutvecklade Maxtrucken monteras nu i Bjurholm i Västerbotten, där Max truck har tillgång till en verkstad på 2000 kvadratmeter. Nollserien är på fem truckar.
Vd Conny Lindström räknar med att producera mellan 20 och 50 truckar under året. Än är ingen truck såld, men det finns intresse för lösnignen hos en rad företag. Max Truck AB ägs till 35 procent av det statliga riskkapitalföretaget Fouriertransform.
Modellen Maxtruck 2T har kapaciteten 2 ton upp till 4,2 meters lyfthöjd. Det är en eldriven truck med egenskaper som individuellt styrbara hjul och teleskoparm. Den kan röra sig på mindre ytor och köra mindre sträckor än konventionella truckar på marknaden.
Conny Lindström säger att Max Truck på sikt förmodligen kommer att behöva knyta upp sig med andra större företag i truckbranschen, för att kunna bearbeta den europeiska marknaden. Men marknaden i Sverige räknar han med att kunna bearbeta i egen regi.