Med start i maj ska ett stort antal åtgärder utföras längs den 50 mil långa sträckan.
Den viktiga Malmbanan mellan Boden och Riksgränsen har som bekant drabbats av allvarliga problem de senaste åren. Bland annat inträffade tågurspårningar förra vintern som ledde till ett 65 dagar långt tågstopp.
Nu ska Trafikverket utföra stort antal förbättringsåtgärder längs de 50 milen mellan Boden och Riksgränsen.
— Det känns otroligt viktigt att vi kan fortsätta med nödvändiga satsningarna på Malmbanan. Detta för att säkerställa att järnvägen fungerar för dagens behov men även för att kunna möta ett än större framtida behov av transporter och persontrafik på vår pulsåder här i norr, kommenterar Staffan Ökvist, avdelningschef på Trafikverket.
Parallellt med alla åtgärder som ska utföras och som listas här nedan pågår ett planeringsarbete för att ytterligare öka kapaciteten på sträckan. Bland annat ska ett flertal bangårdar förlängas för att längre tåg ska kunna mötas. Dessutom ska banunderbyggnaden förstärkas för att möjliggöra för tyngre tåg, plus att det nya signalsystemet ERTSM ska installeras.
Projekt på Malmbanan
– Avvattningsåtgärder bandel 111 Krokvik – Riksgränsen, förbättring av diken, dräneringar, trummor.
– Upprustning av spår till Stenbacken omformarstation bandel 111
– Upprustning av kontaktledning bandel 116 Råtsi – Svappavaara
– Utbyte av nätstationerna Boden, Luleå och Gällivare
– Utbyte av 21 000 meter räls. (Norra och Södra malmbanan) Detta är utöver rälsbytet vid Gällivare, det är en del i det kontinuerliga underhållet av järnvägen, vi byter ut sliten räl längs hela banan. Ofta i kurvor, minst på 420 meter långa sträckor.
– Utbyte av cirka 9500 betongsliprar, som en del i det kontinuerliga underhållet byter vi ut äldre sliprar
– Rustar upp spårväxlar
– Upprustning av ren och viltstängsel (åtgärdande av brister för ca 5 milj.) Sker på olika delar längs banan
– Byggnation av nytt stängsel sista etappen på Buddbyn – Koskivaara
– ERTMS fortsätter, klart 2029
– Faunapassage mellan Kalixfors och Råtsi, pågår, byggs klart 2025
– Gammelstads bangårdsförlängning, pågår, byggs klart 2025
– Kiruna malmbangård, ny spåranslutning mot LKAB, pågår, byggs klart 2026
– Ny spåranslutning Svartbyns industriområde
– Gällivare – Råtsi, spårbyte, 2025 görs sträckan Håmojåkk-Råtsi
– Leväjärvi (Peuravaara), ny spåranslutning mot Viscaria (Copperstone)
– Linaälv – Kalixfors, växelbyten och bangårdsförlängningar, pågår och blir klar 2026
– Sikträsk, bangårdsförlängning, startar 2025