Maersk är på väg att köpa tulltjänsteföretaget KGH med bas i Göteborg. Affären är värd minst 2,6 miljarder kronor och pekas ut som en del i det stora containerrederiets diversifiering.
Maersk uppger att affären med KGH kommer att ge rederiet en solid plattform för att utveckla tulltjänsterna i 22 europeiska länder där företagen är representerade. Affären ger en total volym på 2,4 miljoner tullärenden om året, 960 tullspecialister och en samlad omsättning på tulltjänster på 1,02 miljarder kronor.
KGH ingår i investmenbolaget Bridgepoint Development Capital sedan 2013. Maersks bud är 2,6 miljarder plus en bonus som beräknas på KGH:s kommande resultat. Det betecknas som ett generöst erbjudande av analysföretaget Transport Intelligence. Priset avspeglar förmodligen det faktum att KGH har varit mycket lönsamt under de senare åren och har svuxit med två-siffriga procenttal enligt TI.
Samtidigt ställer sig analysföretaget sig frågan hur relationerna kommer att se ut mellan KGH och Maersks befintliga avdelningar för tulltjänster, inte minst verksamheten i speditionsbolaget Damco.
Affären ska godkännas av konkurrensmyndigheterna innan den kan genomföras.