Maersk lägger ännu ett led till sina sjöfraktstjänster genom att erbjuda sina kunder i sju länder att ta hand om deras tullklarering. Online förstås.
Med början i sju europeiska länder, Tyskland, Frankrike, Danmark, Nederländerna, Polen, Spanien och Storbritannien, väntas tjänsten fungera i alla länder innan årets slut.
Tjänsten ger kunderna tillgång till lokala tullbestämmelser och prisangivelser för alla import- och exportdeklarationer.
Enligt Maersk är det bekvämt för kunderna att bara behöva ha med en mellanhand att göra, i stället för tre eller fyra. Maersks nya tjänst kommer omfatta alla delar av koncernen, troligen också Damco. Maersk tog 2012 över Damcos tullklareringsgren som ett led i nya strategin att utvecklas till mer av one-stop shop. I februari i år köpte Maersk amerikanska tullmäkleriet Vandegrift.
Maersk uppger att speditörerna bidrar med 40-45 procent av rederiets totala affärsvolym. Men speditörerna behöver inte vara rädda för oss, så länge inte allt de gör är en bokning, säger en Maerskanställd i en kommentar.