2016 var ett kämpigt år för AP Møller-Maersk-koncernen med bakslag på alla marknader. Inför framtiden byter koncernen kurs och fokuserar åter verksamheten på containerfrakt, logistik och hamnar. Höjda fraktpriser kan göra att det ljusnar under 2017 för koncernens del.
I bokslutet för 2016 redovisade APM en nettoförlust på motsvarande 17,1 miljarder kronor. Den största förlusten, 3,5 miljarder kronor, drabbade Maersk Line. Men det svaga resultatet påverkades även av nedskrivningar i Maersk Supply Service och Maersk Drilling.
Nedskrivningarna kom som en följd av ett överutbud på marknaden och minskade långsiktiga förväntningar, enligt APM:s koncernchef Søren Skou. Skou tillägger att överst på agendan för 2017 står att integrera företagen i affärsområdet Transport & Logistics, att täcka kostnaderna inom APM Terminals och Damco, att avsluta förvärvet av Hamburg Süd, samt att finna strukturella lösningar för de affärsområden som gäller oljeutvinning.
APM tror också på en gradvis ökning av priserna för containerfrakt vilket antas leda till en förbättring av resultatet för Maersk Line med mer än 9 miljarder kronor under 2017. Den globala efterfrågan på havsbaserad containertransport väntas öka under året med 2-4 procent, vilket påverkar resultatet för den nya kombinerade verksamheten Transport & Logistics. APM tror att resultatet landar på över 9 miljarder kronor.