Kritik mot Sjöfartsverkets höjningar och ”sent kommunicerade beslut”.
Sjöfartsverket har presenterat sitt slutliga beslut gällande nya lots- och farledsavgifter.
Farledsavgifterna höjs med totalt 3,65 procent, vilket är 0,10 procent lägre än det tidigare föreslagna. Av dessa 3,65 procent motsvarar 1,1 procent en höjning enligt KPI-KS och 2,55 procent för att kompensera för miljöincitament.
Lotsavgifterna höjs med 10 procent, vilket är i linje med det remitterade förslaget. Höjningen fördelas på startavgiften och den rörliga lotsningsavgiften, vilket motsvarar en 15-procentig höjning av startavgifterna och en 5-procentig höjning av de rörliga lotsningsavgifterna.
De nya avgifterna träder i kraft den 1 januari 2026.
Branschorganisationen Svensk Sjöfart välkomnar att Sjöfartsverket har justerat de föreslagna försämringarna av rabattsatserna för de mest miljöeffektiva fartygen, men är fortsatt kritiska till att avgifterna höjs kraftigt och att beslutet kommunicerats så sent, vilket man anser skapar osäkerhet för branschen.
– Att Sjöfartsverket fortsatt tvingas höja sina avgifter så kraftigt beror på Sjöfartsverkets bristfälliga finansieringsmodell, där myndighetens ökade kostnader finansieras genom konstant höjda avgifter. Trots att regeringen tillförde ytterligare 159,5 miljoner i budgetpropositionen för 2026 med motiveringen att stärka Sjöfartsverkets ekonomi långsiktigt och förbättra förutsättningarna för sjöfarten verkar det inte ha påverkat myndighetens behov att höja avgifterna, vilket är olyckligt, kommenterar Niklas da Silva, senior rådgivare på Svensk Sjöfart.
Han tillägger:
— Vi hade också gärna sett att Sjöfartsverket kommunicerade sitt beslut om avgifter för 2026 betydligt tidigare, då dessa träder i kraft om mindre än två månader. Detta gör det svårt för transportköpare, rederier och alla andra aktörer som behöver långsiktighet och förutsägbarhet i sin planering.







