Volvo Cars flyttar nu över en stor del av sin bilexport från Wallhamn till Logent i Göteborgs hamn. Det är volymerna till Ryssland, Kina och Finland som berörs. Logent förväntar sig att på sikt kommer 20 000 – 30 000 bilar om året att lämna terminalen. Wallhamn med rederierna Eukor och Grimaldi behåller volymer på omkring 15 000 bilar.
<Ny version 2014-04-28, uppdatering av artikel från 2014-03-08>: Den ursprungliga versionen uppgav felaktigt att Volvo Cars lagt hela sin volym av exportbilar till Logents terminal i Göteborg. En del sifferuppgifter uppdaterad, liksom uppgiften om MOL. Kommentarer från Torbjörn Wedebrand, vd, Wallhamn och Dennis Bech, vd, STL Shipping tillagda>
Volvo Cars flyttar en stor del av sina exportbilar från fabriken i Göteborg till Logent Ports & Terminals bilterminal. En ny linje för biltransporter börjar gå Göteborg-Hangö-St Petersburg-Newcastle-Zeebrügge. Det betyder bland annat att bilarna till Kina lastas om, innan de kan gå vidare på oceangående transporter. Rederiet MOL har fått uppdraget att svara för de oceangående transporterna till Kina. Tidigare har transporterna till Kina gått direkt från Wallhamn.
Det är det belgiska rederiet Euro Marine som ligger bakom den nya linjen som gör anlöp i Göteborg en gång i veckan. Euro Marine Logistics har även ansvaret för Volvo Cars övriga export från Göteborg.
– Det innebär en rejäl ökning av våra volymer och helt nya destinationer, säger Anders Madsen, vd, Logent Ports & Terminals. Terminalen utökar personalen med sju fastanställda och tio timanställda så kallade blixtar.
– Det är aldrig trevligt att förlora godsflöden, men det här är normala variationer. Det innebär inte några förändringar av vår organisation, säger Torbjörn Wedebrand, vd i Wallhamn.
Två bilrederier fortsätter att gå med Volvos bilar från Wallhamn. Det är Grimaldi, med transporter till Medelhavsländerna, Afrika och Sydamerika. Eukor gör direktransporter till Japan, Sydkorea och Taiwan, Utöver dessa två bilrederier så anlöper även UECC Wallhamn.
Dennis Bech, vd på STL Shipping som är linjeagent för Eukor i Sverige gör bedömningen att Wallhamn tappat omkring 15 000 bilar till Logent, omkring halva den tidigare volymen:
– När kontrakten förhandlades om valde Volvo att använda en annan lösning. Vår målsättning är naturligtvis att komma igen vid nästa förhandling, säger Dennis Bech.
Mats Udikas